Σελίδες

3 Μαΐ 2020

Η διδασκαλία τής Οργάνωσης τών Μαρτύρων τού Ιεχωβά «Σκοπιά», για την τήρηση των εθίμων


Της Αλεξίας Κρηνίτη




Από τις πιο γνωστές δογματικές θέσεις των Μαρτύρων του Ιεχωβά είναι η απόρριψη των κορυφαίων χριστιανικών εορτών, των Χριστουγέννων και του Πάσχα, καθώς και πλήθος άλλων γιορτών, θρησκευτικών ή παραδοσιακών, καθώς και των γενεθλίων. Με λίγα λόγια, έχουν μόνο μία γιορτή: «Την Ανάμνηση του Θανάτου του Ιησού» και καμία άλλη.
Ένας από τους λόγους που επικαλούνται για αυτήν την απόρριψη και ασέβεια είναι, ότι τα έθιμα που σχετίζονται με τις γιορτές αυτές, π.χ. το χριστουγεννιάτικο δένδρο, τα πασχαλινά αυγά, το πρωτομαγιάτικο στεφάνι, έχουν ειδωλολατρικές ρίζες και άρα οι χριστιανοί πρέπει να απέχουν από οποιασδήποτε μορφής ειδωλολατρία...

Για παράδειγμα, στο στόχαστρο της Σκοπιάς έχει μπει το έθιμο της ανταλλαγής δώρων τα Χριστούγεννα:
Διαβάζουμε στο βιβλίο της Οργάνωσης “Πώς να Συζητάτε Λογικά από τις Γραφές” στις σελίδες  126 – 127,
«Η χριστουγεννιάτικη συνήθεια της ανταλλαγής δώρων δεν βασίζεται σε αυτό που έκαναν οι Μάγοι. Όπως εξηγείται παραπάνω, εκείνοι δεν πήγαν στον Ιησού την ημέρα που γεννήθηκε. Επίσης, δεν έδωσαν δώρα ο ένας στον άλλον, αλλά στο παιδί, σύμφωνα με το έθιμο που υπήρχε τότε όταν επισκέπτονταν διακεκριμένα πρόσωπα».
Επίσης, σε άλλα άρθρα επιτίθεται κατά της πανίερης γιορτής του Πάσχα, μπλέκοντας διάφορα άσχετα θέματα για να οδηγηθεί στο συμπέρασμα που θέλει.[1]
Όταν κάποιος τους επισημάνει ότι τα έθιμα αυτά έχουν αποσυνδεθεί εδώ και αιώνες από τις ειδωλολατρικές τους απαρχές και έχουν ενδυθεί χριστιανικό νόημα ή είναι απλά κάποια ευχάριστα κοσμικά έθιμα, που τηρούν κάποιοι ανεξαρτήτως των θρησκευτικών τους πεποιθήσεων, απορρίπτουν τον ισχυρισμό αυτό, χωρίς κανένα ιδιαίτερο επιχείρημα. Επικαλούνται την φράση του Αποστόλου Παύλου: «Μην μπαίνετε άνισα κάτω από τον ίδιο ζυγό με απίστους»[2], Β΄προς Κορινθίους 6:14 και επιμένουν στον ειδωλολατρικό χαρακτήρα των χριστιανικών μας γιορτών. Βέβαια, τις ειδωλολατρικές ρίζες των εθίμων μας τις θυμούνται πια μόνο οι ανθρωπολόγοι, οι λαογράφοι και η Σκοπιά, αλλά κουβέντα να γίνεται, αρκεί τα πρόβατα να παραμείνουν στο μαντρί.
Το πολύ ενδιαφέρον όμως είναι, ότι ακόμη και για αυτή την πάγια διδασκαλία της, η Σκοπιά αντιφάσκει! Είναι γνωστό, και έχουν φιλοξενηθεί και στον “Αντιαιρετικό” πολλά σχετικά άρθρα, ότι η Σκοπιά χωρίς καμία ντροπή διαδίδει στους οπαδούς της διδασκαλίες, που είναι αντίθετες μεταξύ τους την ίδια χρονική περίοδο, που ισχύουν. Και ο αυτοπροσδιοριζόμενος ως «αγωγός του Θεού» ισχυρίζεται ότι έχει και τις δύο φορές δίκιο! Η διδασκαλία της για τα έθιμα, τις παγανιστικές τους ρίζες και την απέχθεια που πρέπει να νιώθουν οι ΜτΙ για αυτά είναι ακόμη μια αντιφατική διδασκαλία. Ας διαβάσουμε ένα απόσπασμα από το περιοδικό τους “Ξύπνα!” του 2003, που μιλάει για το κοσμαγάπητο έθιμο της υπέροχης μεξικανικής κουλτούρας, την πινιάτα (piñata). Η υπογράμμιση είναι δική μας.
Περιοδικό Ξύπνα!22/09/2003 σελ. 22 – 24, άρθρο «Η Πινιάτα —Μια Αρχαία Παράδοση»:
«Διαπιστώσαμε ότι, για πολλούς ανθρώπους στο Μεξικό, η πινιάτα έχει χάσει τη θρησκευτική της σημασία, και από τους περισσότερους θεωρείται απλώς αβλαβής διασκέδαση. Στην πραγματικότητα, η πινιάτα χρησιμοποιείται στο Μεξικό σε πολλές εορταστικές περιστάσεις, όχι μόνο στον εορτασμό των ποσάδας ή στα γενέθλια. Επίσης, πωλούνται πολλά είδη πινιάτα εκτός από το παραδοσιακό που έχει σχήμα άστρου. Μερικές φορές αυτές μοιάζουν με ζώα, λουλούδια ή κλόουν.
Οι Χριστιανοί, όταν εξετάζουν το αν θα συμπεριλάβουν την πινιάτα σε κάποια κοινωνική συγκέντρωση, θα πρέπει να είναι ευαίσθητοι στη συνείδηση των άλλων (1 Κορινθίους 10:31 – 33). Κάτι που έχει μεγάλη σημασία είναι, όχι το τι σήμαινε αυτή η συνήθεια πριν από εκατοντάδες χρόνια, αλλά το πώς θεωρείται σήμερα στην περιοχή σας. Είναι κατανοητό ότι οι απόψεις μπορεί να διαφέρουν από το ένα μέρος στο άλλο. Επομένως, είναι σοφό να αποφεύγουμε να δημιουργούμε ζητήματα για τέτοια θέματα. Η Αγία Γραφή λέει: “Ο καθένας ας επιζητεί, όχι το δικό του συμφέρον, αλλά του άλλου”.1 Κορινθίους 10:24
Όταν η Σκοπιά μαλώνει τους οπαδούς της «που δημιουργούν ζητήματα για τέτοια θέματα», είναι για να γελάει κανείς. Οι οπαδοί της δεν κάνουν τίποτα παραπάνω από το να ακολουθούν πιστά τις οδηγίες της ηγεσίας τους! Και για του λόγου το αληθές, το άρθρο αυτό, απόσπασμα του οποίου μόλις παραθέσαμε, προκάλεσε απορίες μεταξύ των Μαρτύρων του Ιεχωβά!  Έτσι, ένα χρόνο μετά, το 2004, στο “Ξύπνα!” εμφανίζεται σχετικό ερώτημα από έναν Αμερικάνο Μάρτυρα, που πολύ σωστά και δίκαια εκφράζει τη σύγχυσή του ως προς το πώς να ενεργεί, καθώς η πινιάτα είναι και θρησκευτικό έθιμο! Η υπογράμμιση είναι δική μας.
Περιοδικό Ξύπνα! 08/07/2004 σελ. 30, στήλη «Από τους Αναγνώστες μας»
«Σ. Γ., Ηνωμένες Πολιτείες
Πινιάτα Διάβασα με ενδιαφέρον το άρθρο Η Πινιάτα—Μια Αρχαία Παράδοση. (22 Σεπτεμβρίου 2003) Μου δημιούργησε κάποια ερωτήματα. Είναι τεκμηριωμένο ότι αυτό το έθιμο συνδέεται με την ψεύτικη θρησκεία. Αλλά το άρθρο άφηνε να εννοηθεί ότι, αν δεν ενοχλείται η συνείδηση κάποιου, δεν υπάρχει πρόβλημα. Τι θα λεχθεί για τα γενέθλια και για γιορτές όπως τα Χριστούγεννα;»
Και η απάντηση στο ίδιο τεύχος:
«Η απάντηση του Ξύπνα!: Οι Χριστιανοί απέχουν από οποιουσδήποτε εορτασμούς ή έθιμα που εξακολουθούν να περιλαμβάνουν ψεύτικες θρησκευτικές πεποιθήσεις ή δραστηριότητες οι οποίες παραβιάζουν Γραφικές αρχές. Λόγου χάρη, η Γραφή αποδοκιμάζει κατηγορηματικά τους εορτασμούς γενεθλίων. (Γένεση 40:20· Ματθαίος 14:6-10) Εντούτοις, αν είναι ολοφάνερο ότι η τρέχουσα σημασία ενός εθίμου δεν συνδέεται με την ψεύτικη θρησκεία και δεν περιλαμβάνεται παραβίαση των Γραφικών αρχών, ο κάθε Χριστιανός θα πρέπει να πάρει την προσωπική του απόφαση ως προς το αν θα τηρήσει ένα τέτοιο έθιμο».
Σαν να μην ήταν αρκετά αντιφατικό το άρθρο του 2003, η Σκοπιά αποφάσισε να συνοψίσει την αντίφασή της σε μία και μόνο παράγραφο προς διευκόλυνση των οπαδών της και τέρψη ημών των υπολοίπων (αν και η πνευματική τύφλωση και η πλύση εγκεφάλων συνανθρώπων μας μόνο για γέλια δεν είναι). Δεν ξέρω αν ο/η Σ.Γ. από τις ΗΠΑ ένιωσε ικανοποιημένος από την απάντηση.
Από την πλευρά μου, κλείνοντας το άρθρο, θα ήθελα να επισημάνω στους αγαπητούς αναγνώστες, ότι η Εκκλησία μας από τα πρώτα της βήματα σεβάστηκε τα έθιμα των ανθρώπων, που εξέφραζαν άλλωστε πανανθρώπινες αγωνίες για τον Θεό, τη ζωή και το θάνατο, τα παρέλαβε και αφού τα αναβάπτισε, τα παρέδωσε στο πλήρωμά της με τελείως καινούργια μηνύματα και συμβολισμούς, μέσα στο λαμπρό φως του Αναστάντος Χριστού.
Είναι χαρακτηριστική η φράση του Αποστόλου Παύλου, μιας και η Σκοπιά αρέσκεται να τον επικαλείται, που η Εκκλησία μας ονομάζει Πρώτο μετά τον Ένα, στην Α΄προς Κορινθίους επιστολή του, 9, 20-22: «Ανάμεσα στους Ιουδαίους συμπεριφέρθηκα σαν Ιουδαίος για να τους κερδίσω για τον Χριστό, κι ενώ εγώ ο ίδιος δεν είμαι πια κάτω από τη εξουσία του νόμου, ανάμεσα σ’ αυτούς που είναι συμπεριφέρθηκα σαν να ήμουν και εγώ, για να τους κερδίσω για το Χριστό. Παρόμοια, όταν βρισκόμουν μ’ αυτούς που αγνοούν το Μωσαϊκό νόμο, για να τους κερδίσω ζούσα κι εγώ σαν ξένος προς το νόμο, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν υπακούω στο νόμο του Θεού, αφού είμαι δεμένος με το νόμο του Χριστού. Με όσους έχουν αδύνατη πίστη, έγινα το ίδιο, για να κερδίσω τους αδύνατους στην πίστη. Για τους πάντες, έγινα τα πάντα, έτσι ώστε με κάθε τρόπο να σώσω μερικούς».


[1] Για παράδειγμα: «Πάσχα ή Ανάμνηση—Τι Πρέπει να Γιορτάσετε;», Σκοπιά, 1/4/1996. Όλες οι παραπομπές και τα αποσπάσματα άρθρων που παραθέτω, προέρχονται από τον επίσημο ιστότοπο των ΜτΙ.
[2] Η φράση εδώ όπως αποδίδεται από τη Μετάφραση Νέου Κόσμου, την παραποιημένη Αγία Γραφή της Σκοπιάς, για να έχουμε ακριβή εικόνα της επιχειρηματολογίας των ΜτΙ. Στο πρωτότυπο, η φράση είναι: «Μὴ γίνεσθε ἑτεροζυγοῦντες ἀπίστοις»







ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Προσοχή! Χωρίς όνομα ή κάποιο ψευδώνυμο δεν γίνεται δημοσίευση σχολίου. Επίσης δεν πρέπει να είναι υβριστικό και άσχετο με το θέμα του άρθρου.

1 σχόλιο:

  1. Nα είσαι πολύχρονη , να σε χαίρονται οι συγγενείς σου και
    οι γνωστοί σου , κ α θ ε σου ε π ι θ υ μ ι α να π ρ α γ μ α τ ο π ο ι η θ ε ι , να ε κ π λ η ρ ω θ ε ι .

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.