Σελίδες

25 Νοε 2012

Ανώτερη εκπαίδευση και «Σκοπιά»


Αλεξία Κρηνίτη

        Το άρθρο αυτό αποτελεί ένα χρονογράφημα μιας μικρής έρευνας που διενήργησα. Αφορμή για τη μελέτη μου αποτέλεσε το εξής περιστατικό: πριν λίγες μέρες, διάβαζα στον «Αντιαιρετικό» την αυτοβιογραφία του κυρίου Ονήσιμου Ελευθεριάδη, πρώην Μάρτυρα του Ιεχωβά. Στο άρθρο με τίτλο «Η σκληρή εφηβεία ενός πρώην Μάρτυρα του Ιεχωβά, στο ανελεύθερο και καταπιεστικό περιβάλλον της Σκοπιάς» ( μπορείτε να το δείτε εδώ: http://antiairetikos.blogspot.gr/2010/04/blog-post.html), κάποιος, που δήλωσε «Χριστιανός Μάρτυρας του Ιεχωβά» και «Χριστιανός Πρεσβύτερος», άφησε ένα σχόλιο, που μεταξύ άλλων έγραφε: «Η Εταιρία Σκοπιά ως θρησκευτικό σωματείο της Παγκόσμιας Αδελφότητας των Χριστιανών Μαρτύρων του Ιεχωβά ΠΡΕΣΒΕΥΕΙ και ΠΡΟΤΡΕΠΕΙ τους γονείς να μορφώνουν τα παιδιά τους». Το συγκεκριμένο σχόλιο δέχτηκε έντονη κριτική ως ανακριβές. Αποφάσισα λοιπόν να ενημερωθώ αν πράγματι η Σκοπιά ενθαρρύνει τη μόρφωση και τις σπουδές των οπαδών της...
       Για να είμαι σίγουρη ότι δε θα παραπληροφορηθώ, θέλησα να μελετήσω άρθρα και κείμενα των ίδιων των ΜτΙΔεν αναζήτησα καθόλου μαρτυρίες και κείμενα πρώην μελών της Οργάνωσης ή ενημερωτικών εντύπων της Ορθόδοξης Εκκλησίας (ή άλλων χριστιανικών ομολογιών). Επιπλέον, με ενδιέφερε τι γράφουν σχετικά με το θέμα αυτό τα πρόσφατα άρθρα της Σκοπιάς και όχι περιοδικά περασμένων δεκαετιών. Ο λόγος είναι ότι η Σκοπιά αλλάζει τις διδασκαλίες της (οι ίδιοι οι ΜτΙ υποστηρίζουν ότι αυτό οφείλεται στην καλύτερη κατανόηση των Γραφών). Ήθελα να είμαι σίγουρη πως θα ενημερωθώ για το τι πρεσβεύει στην εποχή μας η Σκοπιά σχετικά με αυτό το πολύ σημαντικό θέμα,  με τις σημαντικότατες προεκτάσεις στην κοινωνία μας.
       Με αυτές τις σκέψεις και τα κριτήρια, επισκέφθηκα τη διαδικτυακή βιβλιοθήκη της Σκοπιάς και πληκτρολόγησα στο πλαίσιο «αναζήτηση» τη φράση «ανώτερη εκπαίδευση». Η βιβλιοθήκη μου εμφάνισε 46 αποτελέσματα. Αξίζει ίσως να διευκρινιστεί ότι η διαδικτυακή βιβλιοθήκη δεν είναι εξαντλητική, δηλαδή δεν περιλαμβάνει το σύνολο των εκδόσεων των Μαρτύρων του Ιεχωβά, αλλά εκδόσεις περιοδικών και βιβλίων από το 2000 και μετά. Από τα 46 αποτελέσματα, διάβασα τα άρθρα: «Γιατί Πρέπει να Βάζουμε την Υπηρεσία του Ιεχωβά Πρώτη», Σκοπιά μελέτης 15/6/2012, σελίδες 20-24, «  «Να Είστε Συνεχώς Έτοιμοι» ως Χριστιανικές Οικογένειες», Σκοπιά μελέτης 15/5/2011, σελίδες 11-15, «“Να Έχετε Επιτυχία στην Οδό Σας”—Πώς;», Σκοπιά μελέτης 15/6/2011, σελίδες 29-32, « «Προσωρινοί Κάτοικοι» Μέσα σε έναν Πονηρό Κόσμο», Σκοπιά μελέτης 15/11/2011, σελίδες 16-20,  «Να Σκέφτεστε Ποιο θα Είναι το “Τέλος Μετά”» Σκοπιά 1/9/2008, σελίδες 8-11,  «Αποκηρύξτε τα «Πράγματα που Δεν Έχουν Αξία»» και «Νεαροί, να Θυμάστε τον Μεγαλειώδη Δημιουργό σας Τώρα» Σκοπιά μελέτης, 15/4/2008, σελίδες 3-7 και 12-16 αντίστοιχα, «Γονείς—Τι Μέλλον Θέλετε να Έχουν τα Παιδιά Σας;», Σκοπιά 1/10/2005, σελίδες 26-31.
       Αυτά τα άρθρα, παρουσίασαν με σαφήνεια την άποψη της Σκοπιάς για τη βασική εκπαίδευση και την ανώτερη μόρφωση. Η διδασκαλία του «πιστού και φρόνιμου δούλου» θα μπορούσε να συνοψιστεί ως εξής: Η βασική εκπαίδευση και η μεταλυκειακή επαγγελματική εκπαίδευση είναι απαραίτητα, γιατί βοηθούν τα μέλη της Σκοπιάς να υπηρετούν καλύτερα τον Ιεχωβά. Η ανώτερη επιστημονική μόρφωση όμως,  που παρέχεται στα Πανεπιστήμια, δεν ενθαρρύνεται και παρουσιάζεται ως επικίνδυνη για τους Μάρτυρες του Ιεχωβά και μέρος του σατανικού κόσμου! Παρατίθενται γλαφυρά παραδείγματα ευτυχισμένων πιστών Μαρτύρων, οι οποίοι χωρίς δεύτερη σκέψη απέρριψαν υποτροφίες για ανώτερες σπουδές, προκειμένου να αφιερωθούν στο «σκαπανικό» (ολοχρόνια ενασχόληση με το κήρυγμα από πόρτα σε πόρτα). Και ιστορίες άλλων πιστών του Ιεχωβά, που προτίμησαν να σπουδάσουν αλλά ένιωθαν τύψεις, γιατί αφιέρωναν λιγότερο χρόνο σε «πνευματικές δραστηριότητες». Η πρόοδος στην εκπαίδευση και τις επιστήμες εξισώνεται ούτε λίγο ούτε πολύ με την πορνεία και τα ναρκωτικά!
       Μήπως όμως όλα αυτά είναι υπερβολές ή κάτι δεν κατάλαβα σωστά; Πάμε να δούμε χαρακτηριστικά αποσπάσματα από τα παραπάνω άρθρα, ενώ αμέσως μετά παραθέτω τις προσωπικές μου σκέψεις υπό μορφή σχολίων. Έτσι, είναι εύκολο για τον κάθε αναγνώστη να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα για τις θέσεις της Σκοπιάς αναφορικά με την εκπαίδευση, αφού οι δικές μου απόψεις είναι ευδιάκριτες. Οι υπογραμμίσεις στα άρθρα είναι δικές μου.
«Προσωρινοί Κάτοικοι» Μέσα σε έναν Πονηρό Κόσμο», «Σκοπιά» μελέτης 15/11/2011, σελίδες 16-20:
«Οι Χριστιανοί που είναι άγρυπνοι αποφεύγουν να χρησιμοποιούν τον κόσμο στο πλήρες αναφορικά με την ανώτερη εκπαίδευση. Πολλοί άνθρωποι σε αυτόν τον κόσμο θεωρούν την ανώτερη εκπαίδευση απαραίτητο σκαλοπάτι για την απόκτηση γοήτρου και υλικών ανέσεων. Αλλά εμείς οι Χριστιανοί ζούμε ως προσωρινοί κάτοικοι και επιδιώκουμε διαφορετικούς στόχους…Γι’ αυτόν το λόγο, οι νεαροί Χριστιανοί παροτρύνονται να επιδιώκουν πνευματικούς στόχους, λαβαίνοντας μόνο όση εκπαίδευση χρειάζονται για να ικανοποιούν τις βασικές τους ανάγκες, ενώ παράλληλα συγκεντρώνουν την προσοχή τους στην απόκτηση των προσόντων που απαιτούνται για να υπηρετήσουν τον Ιεχωβά…».
Σχόλια: Το απόσπασμα (αλλά και όλο το άρθρο, όπως δηλώνει ο εύγλωττος τίτλος του) θυμίζει ότι σύντομα ο κόσμος μας τελειώνει, συνεπώς η μόρφωση είναι περιττή. Αρκεί μια εκπαίδευση που θα μας επιτρέπει να διαβάζουμε, να γράφουμε και να έχουμε μια δουλίτσα. Κάτι αντίστοιχο με αυτό που έλεγε ο προπάππους μου: «τα γράμματα χρειάζονται, για να μην υπογράφουμε με σταυρό». Ευτυχώς, που την άποψή του δεν την ασπάστηκαν οι απόγονοί του. Δεν ξέρω όμως αν υπάρχουν ανταρσίες στις τάξεις του «δούλου» και αν ναι, σε τι έκταση. Θα ήταν πολύ ενδιαφέρον, να είχαμε πρόσβαση σε στατιστικά δεδομένα για το ποσοστό παιδιών ΜτΙ, που έχουν γεννηθεί μέσα στην Οργάνωση και που αποφάσισαν να συνεχίσουν με τις σπουδές τους (και φυσικά δεν εμποδίστηκαν από τους γονείς τους). Και μια παρατήρηση άσχετη με το θέμα μας: σε ποιο συντακτικό της ελληνικής γλώσσας βρήκαν οι συγγραφείς τη διατύπωση: « … αποφεύγουν να χρησιμοποιούν τον κόσμο στο πλήρες αναφορικά με την ανώτερη εκπαίδευση.»;
«Αποκηρύξτε τα «Πράγματα που Δεν Έχουν Αξία» » «Σκοπιά» μελέτης, 15/4/2008, σελίδες 3-7:
«…Εντούτοις, πολλά άτομα που επιδιώκουν τέτοια εκπαίδευση (σ.σ. πανεπιστημιακή εκπαίδευση) τελικά γεμίζουν τη διάνοιά τους με βλαβερή προπαγάνδα. Αυτή η εκπαίδευση κάνει να σπαταλούνται πολύτιμα νεανικά χρόνια τα οποία θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν με τον καλύτερο τρόπο στην υπηρεσία του Ιεχωβά…».
Σχόλια: Μια ιδιαίτερη άποψη της Σκοπιάς για τη μόρφωση, που την θεωρεί σπατάλη της νεαρής μας ηλικίας! Ομολογώ ότι σε αυτό το σημείο, η Σκοπιά πράγματι ενεργεί ως σκαπανέας, ως πρωτοπόρος δηλαδή, αφού τέτοιο χαρακτηρισμό της επιστημονικής εκπαίδευσης ως σπατάλης χρόνου δεν έχω ξαναδιαβάσει ούτε έχω ξανακούσει! Παράλληλα, «ο πιστός και φρόνιμος δούλος» δεν παραλείπει να τρομοκρατεί τους πιστούς ΜτΙ ότι αν τα παιδιά τους σπουδάσουν, θα εκτεθούν «σε βλαβερή προπαγάνδα». Δε διευκρινίζουν όμως:  βλαβερή προπαγάνδα πάνω σε τι; Θα ήθελα βέβαια να επισημάνω ότι διαβάζοντας αυτά τα κείμενα, ένιωθα ότι η Σκοπιά προπαγανδίζει εις βάρος της μόρφωσης και κατευθύνει τους οπαδούς της πάνω σε αυτό το σημαντικό ζήτημα.
«Να Σκέφτεστε Ποιο θα Είναι το “Τέλος Μετά”» «Σκοπιά» 1/9/2008, σελίδες 8-11:
 «Οι νεαροί αντιμετωπίζουν πολλές φορές πειρασμούς και πιέσεις προκειμένου να πειραματιστούν με πράγματα που φαίνονται δημοφιλή. Ακολουθούν μερικά πιθανά σενάρια.
·        Κάποιος σας προκαλεί να καπνίσετε ένα τσιγάρο.
·        Ένας καλοπροαίρετος καθηγητής σάς παροτρύνει να επιδιώξετε ανώτερη εκπαίδευση στο πανεπιστήμιο.
·        Σας καλούν σε ένα πάρτι όπου θα υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση σε αλκοόλ και πιθανώς σε ναρκωτικά.
·         «Γιατί να μη δημοσιεύσεις το δικό σου προφίλ στο Ιντερνέτ;» προτείνει κάποιος.
·         Ένας φίλος σάς προσκαλεί να δείτε μια ταινία που περιέχει βία ή ανηθικότητα.
  Αν έρθετε ποτέ αντιμέτωποι με κάποια τέτοια κατάσταση, τι θα κάνετε; Απλώς θα ενδώσετε ή θα σκεφτείτε προσεκτικά ποιο θα μπορούσε να είναι το “τέλος μετά”; Είναι σοφό να αναρωτηθείτε: «Μπορεί ένας άνθρωπος να μαζέψει φωτιά στον κόρφο του και όμως να μην καούν τα ενδύματά του; Ή μπορεί ένας άνθρωπος να περπατήσει πάνω στα πυρωμένα κάρβουνα και να μην καούν τα πόδια του;».
Σχόλια: Από όσα διάβασα, πρόκειται για το πλέον αποκαλυπτικό κείμενο για τις απόψεις του «δούλου» σχετικά με την εκπαίδευση των βλασταριών στις τάξεις του. Τα ναρκωτικά, η πορνεία, η βία, η ανηθικότητα, το Πανεπιστήμιο, όλα μαζί στο ίδιο επίπεδο. Και καλούνται οι νεαροί να αυτοεξεταστούν, μήπως ενδώσουν σε αυτό το επικίνδυνο πάθος (της μόρφωσης). Ο καθηγητής που ενθαρρύνει το μαθητή του να σπουδάσει, χαρακτηρίζεται «καλοπροαίρετος»: οι προθέσεις του δηλαδή δεν είναι κακές, αλλά η συμβουλή του λανθασμένη και επικίνδυνη. Οι καθηγητές, σχεδόν κάθε φορά που αναφέρονται σε άρθρο της Σκοπιάς, χαρακτηρίζονται ως «καλοπροαίρετοι». Έτσι, περνάει το μήνυμα στη νεολαία να είναι επιφυλακτική απέναντι στους δασκάλους της.
«Γονείς—Τι Μέλλον Θέλετε να Έχουν τα Παιδιά Σας;», «Σκοπιά» 1/10/2005, σελίδες 26-31:
«…Η εκπαίδευση μπορεί να παρέχεται ουσιαστικά δωρεάν, αλλά το τίμημα που πληρώνουν οι φοιτητές είναι μια ζωή αφιερωμένη εξ ολοκλήρου στην προώθηση του παρόντος συστήματος. Αν και αυτός ο τρόπος ζωής είναι περιζήτητος στον κόσμο, είναι αυτό που θέλουν οι Χριστιανοί γονείς για τα παιδιά τους;
Έπειτα, υπάρχει και το περιβάλλον. Οι πανεπιστημιουπόλεις είναι διαβόητες για την κακή διαγωγή που επικρατεί εκεί—ναρκωτικά, κατάχρηση αλκοόλ, ανηθικότητα, αντιγραφή στις εξετάσεις, ταπείνωση των καινούριων φοιτητών από τους παλιούς, και ούτω καθεξής…».
Σχόλια: Και πάλι, η Σκοπιά τρομοκρατεί τους οπαδούς της και ιδιαίτερα τους γονείς, αφού σε αυτούς απευθύνεται το άρθρο. Τα πανεπιστήμια είναι άντρα ανηθικότητας, ενώ αν κάποιος σπουδάσει, αφιερώνει τη ζωή του όχι στον Ιεχωβά, αλλά στο «παρόν σύστημα», που κατά τη Σκοπιά κυβερνάται από το Σατανά. Επίσης, δεν μπορώ να σκεφτώ ποιος είναι ο ευφάνταστος συγγραφέας, που επιχειρηματολογεί κατά της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, επειδή οι φοιτητές αντιγράφουν! 
Στο ίδιο άρθρο:
«Εκτός από το κακό περιβάλλον, υπάρχει και η πίεση του διαβάσματος και των εξετάσεων. Ασφαλώς, οι φοιτητές χρειάζεται να μελετούν και να προετοιμάζονται για τα μαθήματά τους προκειμένου να περνούν τις εξετάσεις. Ορισμένοι ίσως χρειάζεται επίσης να έχουν κάποια εργασία, τουλάχιστον μερικής απασχόλησης, ενόσω σπουδάζουν. Όλα αυτά καταναλώνουν μεγάλο μέρος του χρόνου και της ενεργητικότητάς τους. Τι θα απομείνει, λοιπόν, για τις πνευματικές δραστηριότητες; Όταν αυξηθεί η πίεση, τι θα παραμελήσουν; Θα εξακολουθήσουν να έρχονται πρώτα τα συμφέροντα της Βασιλείας ή θα τεθούν στο περιθώριο…
Αν είσαι νεαρό άτομο, αναρωτήσου: “Κάνω εγώ το καλύτερο που μπορώ για να «επιτελέσω τη διακονία μου», να αποκτήσω τα προσόντα για να γίνω διάκονος του Λόγου του Θεού; Τι σχέδια έχω για να επιδιώξω τη διακονία μου «στο πλήρες»; Έχω σκεφτεί να κάνω σταδιοδρομία μου την ολοχρόνια υπηρεσία;”… Γι’ αυτό, οι Χριστιανοί γονείς, ενεργώντας σοφάπαρέχουν στα παιδιά τους από τη βρεφική ηλικία το κατάλληλο πνευματικό περιβάλλον και το σωστό είδος εκπαίδευσης.
…Αντί να επιλέγουν ακαδημαϊκά μαθήματα που προσανατολίζονται προς την πανεπιστημιακή εκπαίδευση, οι γονείς και τα παιδιά χρειάζεται να σκεφτούν σειρές μαθημάτων που χρησιμεύουν στην επιδίωξη θεοκρατικής σταδιοδρομίας.
Κάποιες έρευνες δείχνουν ότι σε πολλές χώρες υπάρχει μεγάλη ανάγκηόχι για αποφοίτους πανεπιστημίου, αλλά για ανθρώπους που μπορούν να εργαστούν ως τεχνίτες ή στον τομέα της παροχής υπηρεσιών…. Είναι αυτές οι εργασίες επιθυμητές; Βεβαίως! Ίσως δεν έχουν τόση αίγλη όση ονειρεύονται μερικοί, αλλά προσφέρουν τους πόρους και την ευελιξία που χρειάζονται όσοι κάνουν την υπηρεσία του Ιεχωβά πραγματικό έργο της ζωής τους».
Σχόλια: Εδώ, η Σκοπιά δημιουργεί αποστροφή στους γονείς με την ιδέα ότι η φοιτητιώσα νεολαία θα αμελήσει τα καθήκοντά της προς τον Ιεχωβά και γι’ αυτό καλύτερα να μη σπουδάσει. Παράλληλα, θέτει τους γονείς και τα παιδιά προ των ευθυνών τους, έτσι όπως ο «δούλος» αντιλαμβάνεται τις ευθύνες και τους προτρέπει να μη σπουδάσουν, αλλά να αφοσιωθούν στη Σκοπιά. Ταυτόχρονα, η Σκοπιά αναλαμβάνει ρόλο επαγγελματικού συμβούλου και κατευθύνει σε επαγγελματική εκπαίδευση, μακριά από τα βλαβερά πανεπιστήμια. Και πάντα, εμβόλιμα, υπενθυμίζει την υπηρεσία στον Ιεχωβά, που στην κοσμοθεωρία των ΜτΙ ταυτίζεται με υπηρεσία στη Σκοπιά.
Σε άλλο σημείο του ίδιου άρθρου:
«…Με άλλα λόγια, η ποιοτική ανώτερη εκπαίδευση μετατρέπεται γοργά σε αποκλειστική επικράτεια των πλουσίων και των ισχυρών, οι οποίοι την παρέχουν στα παιδιά τους προκειμένου να διασφαλίσουν ότι θα γίνουν και αυτά οι πλούσιοι και οι ισχυροί αυτού του συστήματος…».
Σχόλια: Πού βρήκε αυτό το στοιχείο η Σκοπιά; Πώς η εκπαίδευση μετατρέπεται και μάλιστα γρήγορα σε ταξικό κριτήριο; Αυτό πράγματι ίσχυε σε παλιότερες εποχές, ίσως όχι πολύ μακρινές, αλλά πού στηρίζει αυτό που γράφει για τη δική μας εποχή; Επιπλέον, είναι λίγο περίεργο η Σκοπιά να ενοχλείται από ταξικές διακρίσεις, αφού έχει καταστήσει μέρος του δόγματός της τις δύο τάξεις: τους χρισμένους, οι οποίοι θα συμβασιλεύσουν με τον Ιησού Χριστό στον ουράνιο παράδεισο και τον «πολύ όχλο», που θα κληρονομήσει τον επίγειο παράδεισο. Και μάλιστα, φροντίζει να υπενθυμίζει αυτή τη διάκριση, με τα «εμβλήματα» (δηλ. το ψωμί και το κρασί) που λίγοι μόνο εκλεκτοί δικαιούνται να λαμβάνουν! Ας αφήσει λοιπόν τα κηρύγματα περί ταξικών διακρίσεων…στο Μάρξ.
Παραμένουμε στο ίδιο άρθρο (που η Σκοπιά εκθέτει συνολικά την άποψή της για τη μόρφωση):
«…Είναι σωστό να εκθέτουν οι Χριστιανοί γονείς εν γνώσει τους τα παιδιά τους σε τέτοιου είδους περιβάλλον επί τέσσερα ή ίσως περισσότερα χρόνια;  Αξίζει να κινδυνέψουν τα νεαρά άτομα για κάποια πιθανά οφέληόποια και αν είναι αυτά;…».
Σχόλια: Για άλλη μια φορά, η Σκοπιά θέτει ρητορικό ερώτημα στους γονείς. Ένα ερώτημα που έχει η ίδια απαντήσει, αφού έχει παρουσιάσει τα Πανεπιστήμια ως τους κατεξοχήν επικίνδυνους χώρους για τους νέους. Και ενώ έχει αναλώσει πολλές σελίδες σε αρκετά τεύχη, να παρουσιάσει πόσο επικίνδυνη είναι η ανώτερη εκπαίδευση, τα οφέλη που απορρέουν από αυτήν τα υποβαθμίζει ως απλώς πιθανά και ανύπαρκτα, αφού δεν κατονομάζει ούτε ένα. Επιπλέον, η Σκοπιά καθιστά απολύτως υπεύθυνους τους γονείς, διότι τώρα πια γνωρίζουν τα…αίσχη των Πανεπιστημίων. Η πληροφόρηση φυσικά των γονιών προέρχεται αποκλειστικά από τον «πιστό και φρόνιμο δούλο».
«Υποσημειώσεις του άρθρου»
Για αφηγήσεις ατόμων που θεώρησαν τη θεοκρατική εκπαίδευση πιο πολύτιμη από την πανεπιστημιακή, βλέπε Σκοπιά 1 Σεπτεμβρίου 1982, σελίδες 3-6· 1 Αυγούστου 1979, σελίδες 5-10· Ξύπνα! 8 Νοεμβρίου 1978, σελίδα 15, και 8 Ιανουαρίου 1975, σελίδες 3-6.
Βλέπε Ξύπνα! 8 Οκτωβρίου 1998, «Σε Αναζήτηση μιας Ασφαλούς Ζωής», σελίδες 4-6, και 8 Μαΐου 1989, «Τι Σταδιοδρομία να Διαλέξω;», σελίδες 12-14.».
Σχόλια: Αυτές οι παραπομπές της Σκοπιάς σε παλιότερες εκδόσεις, μου απάντησαν στο ερώτημα αν θα έπρεπε να ανατρέξω σε παλιά της τεύχη για το ζήτημα της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Αφού η ίδια παραπέμπει σε δικές της εκδόσεις περασμένων δεκαετιών, κάτι που η Σκοπιά δεν το κάνει πολύ συχνά, σημαίνει ότι δεν έχει υπάρξει «νέο φως» και το «Κυβερνών Σώμα» διδάσκει σταθερά ότι η ανώτερη μόρφωση είναι επικίνδυνη για τη νεολαία.
Σε αυτό το σημείο, θα ήθελα να θέσω και εγώ ένα ερώτημα προς τη Σκοπιά: Γιατί δεν παρουσιάζει και ιστορίες πιστών ΜτΙ, που πήγαν στο Πανεπιστήμιο και ολοκλήρωσαν με επιτυχία τις σπουδές τους, χωρίς να παραμελήσουν τα θρησκευτικά τους καθήκοντα και χωρίς να κινδυνεύσουν; Αν υπάρχει τέτοια συνέντευξη, θα χαρώ πολύ να έχω την παραπομπή στο τεύχος. Στη μικρή μου έρευνα πάντως, δε βρήκα κάτι αντίστοιχο. Οι όποιες δηλώσεις από ανθρώπους που αποφάσισαν να σπουδάσουν σε κάποια ανώτερη σχολή εξέφραζαν το άγχος τους και τις τύψεις τους ότι εξαιτίας της επιλογής τους, παραμελούν τις πνευματικές ενασχολήσεις (π.χ. “Να Έχετε Επιτυχία στην Οδό Σας”—Πώς;, Σκοπιά μελέτης, 15/6/2011, σελ. 29-32, «Ήμουν συνέχεια σε ένταση. Η συνείδησή μου με ενοχλούσε επειδή δεν μπορούσα να πετύχω τους πνευματικούς μου στόχους» ).  Αντιθέτως, υπάρχουν πολλά παραδείγματα νέων, που απόρριψαν τις υποτροφίες, για να αφιερωθούν στη Σκοπιά κάνοντας τους ίδιους ευτυχισμένους και τους γονείς τους περήφανους (βλ. χαρακτηριστικό παράδειγμα: «Να Είστε Συνεχώς Έτοιμοι» ως Χριστιανικές Οικογένειες», Σκοπιά μελέτης 15/5/2011, σελίδες 11-15, «Σκεφτείτε την περίπτωση μιας έφηβης κοπέλας στην Αιθιοπία. Τα πήγαινε τόσο καλά στο σχολείο ώστε, όταν τελείωσε τη βασική εκπαίδευση, της πρόσφεραν υποτροφία για ανώτερη εκπαίδευση. Εκείνη όμως την απέρριψε, επειδή το μάτι της ήταν εστιασμένο στην υπηρεσία του Ιεχωβά… Λίγο αργότερα, της πρότειναν μια εργασία που θα της απέφερε 3.000 ευρώ το μήνα… Αλλά το «μάτι» αυτής της κοπέλας ήταν προσηλωμένο στην υπηρεσία σκαπανέα…Χάρηκαν (σ.σ. οι γονείς) για την απόφασή της και της είπαν ότι ένιωθαν περήφανοι για αυτήν!»).
Ακόμη μια ερώτηση: αφού η πανεπιστημιακή εκπαίδευση είναι βλαβερή για τους νέους, προωθεί «το παρόν σύστημα πραγμάτων», προπαγανδίζει επικίνδυνες απόψεις, γιατί η Σκοπιά σε εκδόσεις της παρουσιάζει πιστούς ΜτΙ, που διαπρέπουν ως επιστήμονες; Για παράδειγμα, δείτε τη συνέντευξη της βιοχημικού Δρ Πάολα Κιότσι στο Ξύπνα! Ιανουαρίου 2013, σελίδα 6. Αυτό που μπορώ να σκεφτώ ως απάντηση σε αυτό το ερώτημα, είναι ότι η Σκοπιά θέλει να δείξει ότι μορφωμένοι άνθρωποι ασπάζονται τις διδασκαλίες της. Τότε, γιατί δεν ενθαρρύνει τους γονείς για την επιστημονική μόρφωση των παιδιών τους; Γιατί αυτή η άνιση μεταχείριση; Οι νέοι που ήδη ανήκουν στις τάξεις του «δούλου», τρομοκρατούνται ότι το Πανεπιστήμιο θα τους απομακρύνει από τον Ιεχωβά και θα τους παρασύρει στον κοσμικό τρόπο ζωής, που εκεί υπάρχουν μόνο βία, πορνεία και ναρκωτικά. Άνθρωποι όμως που εντάχθηκαν στη Σκοπιά, αφού είχαν ολοκληρώσει τις σπουδές τους και τη σταδιοδρομία τους, να προβάλλονται ως παραδείγματα στους υπόλοιπους (Μάρτυρες του Ιεχωβά και «ενδιαφερόμενους»). Γι’ αυτό και στην αρχή αυτού του άρθρου, επεσήμανα ότι θα είχαν ενδιαφέρον στατιστικές που δε δείχνουν στοιχεία για το πόσοι απόφοιτοι Πανεπιστημίου ανήκουν στην Οργάνωση, αλλά πόσοι πιστοί νέοι αποφάσισαν να ακολουθήσουν πανεπιστημιακή εκπαίδευση, από όσους γεννήθηκαν μέσα στις τάξεις της Σκοπιάς, από γονείς ΜτΙ.
        Διαβάσαμε αρκετά αποσπάσματα για τις απόψεις της Σκοπιάς σχετικά με την πανεπιστημιακή μόρφωση. Ας δούμε τι πρεσβεύει για τη βασική εκπαίδευση και με ποια κριτήρια πρέπει να παίρνουν τις τελικές αποφάσεις τους οι νέοι και οι οικογένειές τους. Ήδη διαβάσαμε στην αρχή του άρθρου μας ότι τα παιδιά πρέπει να λαμβάνουν τη βασική εκπαίδευση, για να υπηρετούν καλύτερα τον Ιεχωβά και να εξασφαλίζουν τα προς το ζην («Προσωρινοί Κάτοικοι» Μέσα σε έναν Πονηρό Κόσμο», Σκοπιά μελέτης 15/11/2011, σελίδες 16-20). Ας διαβάσουμε ακόμη μερικά αποσπάσματα.
«Γιατί Πρέπει να Βάζουμε την Υπηρεσία του Ιεχωβά Πρώτη;», «Σκοπιά» μελέτης, 15/6/2012, σελ. 20-24:
«Ίσως είστε νεαρό άτομο και κοντεύετε να ολοκληρώσετε την απαραίτητη σχολική σας εκπαίδευσηΤώρα που πιθανότατα απολαμβάνετε καλή υγεία και δεν είστε φορτωμένοι με πολλές ευθύνες, έχετε σκεφτεί σοβαρά το ενδεχόμενο να αναλάβετε το τακτικό σκαπανικόΟι καθηγητές σας, βέβαια, πιστεύουν με κάθε ειλικρίνεια ότι το συμφέρον σας είναι να λάβετε ανώτερη εκπαίδευση και να επιλέξετε κάποια σταδιοδρομία. Ωστόσο, η πεποίθησή τους βασίζεται σε ένα κοινωνικό και οικονομικό σύστημα το οποίο δεν έχει διαρκές μέλλον…».
Σχόλιο: Οι καθηγητές παρουσιάζονται ως άνθρωποι που κρίνουν με λανθασμένα κριτήρια. Πολλοστή υπενθύμιση ότι ο κόσμος μας τελειώνει και η μόρφωση δεν έχει αξία. Η σχολική εκπαίδευση όμως χαρακτηρίζεται «απαραίτητη» και αξίζει να ακολουθηθεί από σκαπανικό έργο.
«Νεαροί, να Θυμάστε τον Μεγαλειώδη Δημιουργό σας Τώρα», «Σκοπιά» μελέτης, 15/4/2008, σελ. 12-16:
«Ο κόσμος θέλει να δαπανούν οι νεαροί την ενεργητικότητά τους στην επιδίωξη κοσμικών στόχων. Φυσικά, όσοι από εσάς πηγαίνετε ακόμα σχολείο πρέπει να καταβάλλετε επίπονες προσπάθειες για να λάβετε καλή βασική εκπαίδευση. Εξάλλου, στόχος σας δεν είναι απλώς και μόνο να βρείτε κατάλληλη εργασία, αλλά και να είστε πολύτιμοι στην εκκλησία καθώς και παραγωγικοί διαγγελείς της Βασιλείας. Γι’ αυτόν το σκοπό, χρειάζεται να μπορείτε να επικοινωνείτε καλά, να σκέφτεστε λογικά και να συζητάτε με τους άλλους ήρεμα και με σεβασμό...
Οι νεαροί λαβαίνουν συμβουλές από κάθε είδους ανθρώπους—μεταξύ αυτών και από δασκάλους ή καθηγητές, οι οποίοι συνήθως δίνουν συμβουλές αποκλειστικά με γνώμονα την επιτυχία σε αυτόν τον κόσμο. Σας παρακαλούμε να σταθμίζετε όλες αυτές τις συμβουλές με προσευχή στο φως του Λόγου του Θεού και της πνευματικής τροφής που παρέχει η τάξη του πιστού και φρόνιμου δούλου. Από τη Γραφική σας μελέτη, ξέρετε ότι τα νεαρά και άπειρα άτομα αποτελούν κύριο στόχο του Σατανά…».
Σχόλια: Ακόμη ένα άρθρο, που η Σκοπιά δηλώνει πως οι νέοι πρέπει να περιοριστούν στη βασική εκπαίδευση, διότι έτσι θα είναι πιο χρήσιμοι στην οργάνωση. Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές ακόμη μια φορά παρουσιάζονται ως άτομα που δίνουν λανθασμένες συμβουλές και υφέρπει η άποψη ότι είναι όργανα του Σατανά, αφού υπενθυμίζεται στους νέους να είναι προσεκτικοί, γιατί αποτελούν στόχο του Διαβόλου! Για να αποφύγουν αυτή την παγίδα, τι πρέπει να κάνουν; Να μελετούν τα διδάγματα «του πιστού και φρόνιμου δούλου». Ο «δούλος» ξέρει καλύτερα και θέλει μόνο το καλό τους, σε αντίθεση με όλη την υπόλοιπη κοινωνία (και φυσικά τους δασκάλους, μην το ξεχνάμε αυτό)!
       Ολοκληρώνοντας το άρθρο, θα ήθελα να επισημάνω το εξής: η Σκοπιά υποβάλει στους οπαδούς την άποψη πως όσοι σπουδάζουν αποβλέπουν μόνο σε χρήματα και δόξα. Στην πραγματικότητα όμως, τα οφέλη της ανώτερης μόρφωσης ξεπερνούν κατά πολύ το κέρδος και την επιτυχή σταδιοδρομία. Ξεφεύγει από τους σκοπούς του άρθρου να τα αναπτύξουμε, αξίζει όμως να σημειωθεί τούτο: η ανώτερη μόρφωση συμβάλει στη διαμόρφωση ελεύθερης και κριτικής σκέψης, στη διύλιση των πληροφοριών που δεχόμαστε. Και κάτι ακόμη σημαντικότερο: βοηθάει στην ανάπτυξη αφηρημένης σκέψης. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Ένας άνθρωπος με αφηρημένη σκέψη μπορεί να κατανοήσει π.χ. ότι δεν είναι απαραίτητο να είσαι Μάρτυρας του Ιεχωβά, για να είσαι «καλός άνθρωπος», αλλά «καλοί άνθρωποι» υπάρχουν και στους Ορθόδοξους και στου Καθολικούς και στους Βουδιστές, ακόμη και στους άθεους. Ο Χριστιανισμός είναι κάτι πολύ πιο μεγαλειώδες από το να είσαι «καλός άνθρωπος». Ακόμη πιο σημαντικό, ένα άτομο που κατανοεί αφηρημένες έννοιες είναι σε θέση να ξεχωρίσει την Αλήθεια της Εκκλησίας, έτσι όπως την δίδαξε ο Χριστός, από την επιλήψιμη συμπεριφορά των Χριστιανών, που προσπαθούν να απαλλαγούν από τα πάθη τους με τη βοήθεια της Εκκλησίας . Και «ο έχων ώτα ακούειν, ακουέτω» (Ματθ. 13:9).






ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Προσοχή! Χωρίς όνομα ή κάποιο ψευδώνυμο δεν γίνεται δημοσίευση σχολίου. Επίσης δεν πρέπει να είναι υβριστικό και άσχετο με το θέμα του άρθρου.





3 σχόλια:

  1. ΕΛΛΗΝΑΣ ΤΗΣ ΟΛΛΑΝΔΙΑΣ25 Νοεμβρίου 2012 στις 7:55 μ.μ.

    Αγαπητή Αλεξία πολύ καλή η έρευνα σου, αλλά θα πρέπει να σου επισημάνω οτι παρ'ολο που διαφαίνεται καθαρά, η προτροπή προς αποφυγή των πανεπιστημιακών σπουδών,εν τούτοις διακρίνεται και κάτι προβλέψιμο εκ μέρους των.

    Μπορεί να είδαν την οικονομική κρίση γρηγορότερα απο τους άλλους και σκέφτηκαν...τι να το κάνεις το πτυχίο εαν δεν μπορείς να βρείς δουλειά,είναι καλύτερα λοιπόν να σπουδάσεις ,ως σπουδαστής της Σκοπιάς... να 'χει και ο Τσιμπιρίδης κάποιους να τσακώνεται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Έλληνας της Ολλανδίας μιας και ανέφερες το όνομα του κ.Τσιμπιρίδη, θα πρέπει να σου πω ότι ευτυχώς που οι Μάρτυρες του Ιεχωβά δεν στέλνουν τα παιδιά τους στο πανεπιστήμιο, και έτσι είναι αδύνατον να τον αντιμετωπίσουν λόγω της χαμηλής τους παιδείας.

    Όσον αφορά το σκεπτικό σου της οικονομικής κρίσης δεν συμφωνώ διότι οι Μάρτυρες του Ιεχωβά λειτουργούν με θεοκρατικά κριτήρια.

    Πιστεύω ότι εάν όλοι οι Μάρτυρες του Ιεχωβά είχαν πανεπιστημιακή μόρφωση, τότε θα ήταν πολύ δύσκολο για τους αντιαιρετικούς ερευνητές, και σχολιαστές να έχουν επιτυχία στον διάλογο μαζί τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Είδα την ταινία The Master. Θα πρότεινα να την δειτε όσοι ασχολείστε με τις σέκτες. Αν και παραπέμπει στη σαϊεντολογία, θέτει πάρα πολλά σοβαρά ζητήματα για την υποδούλωση της προσωπικότητάς μας και αναγνώρισα πολλά σημεία που αφορούν και τη Σκοπιά, ακριβώς επειδή η ταινία ασχολείται με τις σέκτες. Έτσι, ο ηγέτης αλλάζει τη θεμελειώδη ερώτηση (δόγμα θα μπορούσαμε να το πούμε) της θρησκείας του σε σημείο που να αλλάζει όλο το νόημα της διδασκαλίας του, αλλά δε δέχεται αμφισβήτηση (αφού το έγραψε στο νέο βιβλίο του, οι οπαδοί θα πρέπει να το καταπιούν αμάσητο), αρνείται να συζητήσει με κάποιον, επειδή αυτός ο άνθρωπος έχει ήδη "κατασταλαγμένη άποψη" (μη μου πειτε ότι δε σας θυμίζει κάτι;) και ασκεί ψυχολογική και συναισθηματική βία (κάτι αντίστοιχο με τον Αρμαγεδδώνα και την αποκοπή). Και αυτά είναι ένα μικρό μέρος μόνο των θεμάτων που θα (πρέπει να) προβληματίσουν το κοινό. Προειδοποίηση: η ταινία είναι πολύ αργή σε εξέλιξη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.