Σελίδες

27 Νοε 2021

Απόδειξη ότι ένας Θεός υπάρχει και όχι πολλοί σύμφωνα με τον άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό

 


Ότι ο Θεός είναι ένας και όχι πολλοί, δεν αμφισβητείται βέβαια απ’ αυτούς που πιστεύουν στην Αγία Γραφή.

Διότι λέγει ο Κύριος στην αρχή της παραδόσεως του νόμου: “Εγώ Κύριος ο Θεός σου, ο εξαγαγών σε εκ γης Αιγύπτου. Ουκ έσονταί σοι θεοί έτεροι πλην εμού” (Έξ. 20,2).

Και πάλι: “Άκουε Ισραήλ· Κύριος ο Θεός σου, Κύριος είς εστί” (Δευτ. 6,4).

Και με το στόμα του προφήτη Ησαΐα λέγει: “Εγώ γαρ, Θεός πρώτος και εγώ μετά ταύτα και πλήν εμού ουκ έστι Θεός.  Έμπροσθέν μου ουκ εγένετο άλλος Θεός και μετ’ εμέ ουκ έσται και πλην εμού ουκ έστι” (Ησ. 43,10).

Και ο Κύριος στα ιερά Ευαγγέλια μ’ αυτό τον τρόπο ομιλεί προς τον Πατέρα: “Αύτη δε εστιν η αιώνιος ζωή, ίνα γινώσκωσί σε τον μόνον αληθινόν Θεόν” (Ιω. 17,3).

Με αυτούς, όμως που δεν πιστεύουν στην Θεία Γραφή, θα συζητήσουμε έτσι.

Το Θείο είναι τέλειο και πλήρες κατά την αγαθότητα και κατά τη σοφία και κατά τη δύναμη, είναι χωρίς αρχή, χωρίς τέλος, αιώνιο, απεριόριστο, και μ’ ένα λόγο είναι καθ’ όλα τέλειο. Αν, λοιπόν πούμε ότι υπάρχουν πολλοί Θεοί, είναι ανάγκη να διακρίνουμε διαφορά μεταξύ των πολλών θεών. Διότι αν δεν υπάρχει διαφορά μεταξύ τους, ο Θεός είναι ένας και όχι πολλοί.

Αν, όμως, υπάρχει διαφορά μεταξύ τους, πού βρίσκεται η τελειότητα; Διότι, αν θα υστερήσει από το τέλειο είτε κατά την αγαθότητα, είτε κατά την σοφία, είτε κατά το χρόνο, είτε κατά τη θέση, δεν θα είναι Θεός. Η ταύτιση όμως καθ’ όλα αποδεικνύει ότι ο Θεός είναι ένας μάλλον και όχι πολλοί.

Και μάλιστα αν είναι πολλοί, πως θα διατηρηθεί το απεριόριστο; Διότι, όπου θα βρίσκεται ο ένας, δεν θα βρίσκεται ο άλλος.

Πως, πάλι, θα κυβερνηθεί ο κόσμος από τους πολλούς θεούς και δεν θα διαλυθεί και δεν θα καταστραφεί, αν παρατηρηθεί διχογνωμία, αντιπαραθέσεις και έριδες μεταξύ των θεών που τον κυβερνούν; Διότι η διαφορά έχει ως επακόλουθο την έχθρα.

Αν πάλι πει κανείς ότι καθένας εξουσιάζει ένα μέρος, ποιος είναι αυτός που έθεσε την τάξη και έκανε σ’ αυτούς τη διανομή; Εκείνος θα είναι ασφαλώς ο Θεός.

Επομένως ένας είναι Θεός, τέλειος, απεριόριστος, δημιουργός του σύμπαντος, που το συγκρατεί. Και είναι κυβερνήτης, που έχει άπειρη και προαιώνια τελειότητα. Επιπλέον είναι και βασική ιδιότητα η μονάδα να είναι η βάση της δυάδας.

  

Το παρόν άρθρο είναι από το βιβλίο του αγίου Ιωάννη του Δαμασκηνού «Πηγή Γνώσεως». Περιέχεται σε βιβλιαράκι που έχει εκδοθεί με τίτλο «Ο Θεός υπάρχει!» από τις Εκδόσεις «Φωτοδότες»

 

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Προσοχή! Χωρίς όνομα ή κάποιο ψευδώνυμο δεν γίνεται δημοσίευση σχολίου. Επίσης δεν πρέπει να είναι υβριστικό και άσχετο με το θέμα του άρθρου

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.