του Αρχιμανδρίτου
Γρηγορίου Κωνσταντίνου
Διδάκτορος Θεολογίας
Ονομασία
Πριν από μερικά χρόνια ένας αριθμός ομολογιών άρχισαν να
εμφανίζονται με το όνομα «Reformed Baptist». Είναι Βαπτιστές που πιστεύουν
στη σωτηριολογία του Καλβίνου. Η πρώτη εκκλησία από τους μεταρρυθμισμένους Βαπτιστές ιδρύθηκε
το 1630. Από τότε αυτή η έννοια της Μεταρρύθμισης και
της Βάπτισης προκάλεσε σε πολλά μέλη της έντονα ερωτήματα, σχετικά με ποιο
είδος μεταρρύθμισης σε σχέση με το βάπτισμα ακολουθεί η εκκλησία αυτή. Βεβαίως
δεν πρόκειται μόνο για μια αποχώρηση ορισμένων μελών από μια άλλη Εκκλησία,
αλλά περιέχει και ορισμένα άλλα πράγματα...
Τι είναι
η Μεταρρυθμισμένη Εκκλησία των βαπτιστών;
Η απάντηση φαίνεται να είναι λίγο δύσκολη, διότι όροι «Μεταρρυθμιστές» και «Βαπτιστές» συχνά καταλήγουν στο να μη
συμφωνούν μεταξύ τους. Ίσως ο τίτλος Μεταρρυθμισμένη
Εκκλησία των Βαπτιστών αποτελεί ένα ψευδεπίγραφο τίτλο. Περισσότερο γιατί
οι Βαπτιστές προέρχονται από το κίνημα του Καλβίνου. Ένα άλλο σημαντικό σημείο
είναι η ύπαρξη ενός συνεχούς χάσματος μεταξύ των εκκλησιών αυτών που καλούνται «Μεταρρυθμισμένη Εκκλησία των Βαπτιστών».
Ο όρος αυτός δεν έχει κάποια πνευματικά χαρακτηριστικά για να μπορεί κάποιος να
διεκδικήσει τον τίτλο. Είναι σύνηθες φαινόμενο στις διάφορες προτεσταντικές
ομολογίες και στις συνεχείς διασπάσεις να οικειοποιούνται τίτλους παλαιούς με
μια νέα έκφραση. Αποτέλεσμα να δημιουργείται μια μεγάλη αναταραχή όσον αφορά
την ονομασία.
Υπάρχουν μερικές «Εκκλησίες» που φέρνουν την ονομασία «Μεταρρυθμισμένοι Βαπτιστές». Με αυτό θέλουν
να δηλώσουν ότι κατέχουν τα λεγόμενα «Πέντε
Σημεία του Καλβινισμού». Άλλοι επίσης με την ίδια ονομασία «Μεταρρυθμισμένοι Βαπτιστές» κατέχουν
την Δεύτερη ομολογία Πίστεως του 1689 στο
Λονδίνο. Μια άλλη ομάδα με την ίδια ονομασία διατηρούν μόνο μερικές από τις
βασικές θέσεις των «Πέντε Σημείων του
Καλβινισμού» και της «Ομολογίας Πίστεως του 1689». Κοινό βέβαια
στοιχείο όλων των «Μεταρρυθμισμένων
Βαπτιστών» είναι η πουριτανική μεθοδολογία στη θεολογία, η Ημέρα Κυρίου
είναι το Σάββατο. Αν και ορισμένες ομάδες θεωρούν την Ημέρα του Κυρίου αυτή ως
καθαρά μια νομικίστικη πρακτική.
Στις «Μεταρρυθμισμένες
Εκκλησίες των Βαπτιστών» ο μελετητής συναντά ορισμένες βασικές διαφορές.
Μια πρώτη διαφορά αφορά την ακριβή εφαρμογή των κανόνων για την Λατρεία. Η
πίστη ότι η Αγία Γραφή αποτελεί το θεμέλιο της λατρείας και της ζωής της
Εκκλησίας. Αυτό αναφέρεται σε όλα τα στοιχεία λατρείας, προσευχής, δέησης,
Τράπεζας Κυρίου, μουσικής, ποιμαντικής... κ.λ.π. Επομένως ο όρος «Μεταρρυθμισμένη Εκκλησία των Βαπτιστών»
αναφέρεται στις εκκλησίες που επικεντρώνονται γύρω από την Ομολογία Πίστεως του
1689, μαζί με ορισμένα ζητήματα που έχουν σχέση με τον Νόμο και την Χάρη, το
Σάββατο ως Ημέρα Κυρίου.
Η
ονομασία «Μεταρρυθμισμένη»
Η ονομασία δόθηκε για να εξηγήσει τις διάφορες ιστορικές και θεολογικές ρίζες της εκκλησίας
αυτής. Υπάρχει όμως ένα κομμάτι θεολογικών προϋποθέσεων που μνημονεύονται ως «Μεταρρυθμισμένη πίστη». Οι αναφορές
της Βίβλου, όπως Sola
Fide (μόνο πίστη), Sola
Gratia (μόνο χάρη), solo
Scripture (
μόνο Γραφή), Solus Christus (εν Χριστώ σωτηρία μόνο), και soli
deo gloria (το γεγονός ότι ο Θεός είναι ο μόνος σωτήρας), αποτελούν τα κύρια
χαρακτηριστικά γνωρίσματα του Προτεσταντικού κόσμου και της εκκλησίας των
Μεταρρυθμισμένων Βαπτιστών. Οι Μεταρρυθμισμένοι,
κατανοούν πως ο Θεός είναι ο μόνος κυρίαρχος στο θέμα της ανθρώπινης σωτηρίας,
Δηλαδή, ότι ο Θεός πριν την δημιουργία του κόσμου επέλεξε για την σωτηρία
ορισμένους ανθρώπους. Η έλευση του Χριστού με όλο το επί γης έργο Του, σημαίνει
ότι πέθανε για τους εκλεκτούς, γι’ αυτούς που έχουν επιλεγεί από τον Θεό για
την σωτηρία. Επομένως όταν λέμε «Μεταρρυθμισμένη»
εννοούμε την σχέση μεταξύ του σωτηριώδους έργου του Χριστού και του δόγματος
της χάριτος.
Το δόγμα της χάριτος περιλαμβάνει μια σειρά δογματικών
αληθειών που παρουσιάζουν την πτώση και την αμαρτία του ανθρώπου ως συνολική
διαφθορά σε κάθε πρόσωπο που αναφέρεται στην Βίβλο. Γνωστές βέβαια όλες αυτές
οι προτεσταντικές θέσεις που στην έννοια «Μεταρυθμισμένη»
τις προσλαμβάνει όχι μόνο για τους πιστούς αλλά και για την ίδια την εκκλησία.
Μεγάλα ονόματα προτεσταντών έχουν ιδιαίτερη θέση, όπως και η Σύνοδος της Dort, η Δήλωση της Savoy,
η Ομολογία Πίστεως της Westminster
και η Κατήχηση της Χαϊδελβέργης. Η
ομολογία Πίστεως που έγινε από την «Μεταρρυθμισμένη
Εκκλησία των Βαπτιστών» προέρχεται από αυτές τις ομολογίες, περισσότερο
είναι και αντιγραφή ορισμένων σημείων των κειμένων της Westminster και της
Savoy. Αυτός είναι και ο λόγος της χρήσεως του όρου «Μεταρρυθμισμένη».
Η ονομασία «Μεταρρυθμισμένη» περιλαμβάνει και μια άλλη
σημασία, βασική και εξ απόψεως ορθοδόξου. Επιδιώκει να μεταρρυθμίσει τις εκκλησίες,
κυρίως αυτές που ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία των Βαπτιστών και να τις
επιστρέψει πίσω στην αρχική τους βάση που είναι η Βίβλος. Η συντριπτική πλειοψηφία
όλων των δηλώσεων αναφέρονται και έχουν σχέση
με την αναμόρφωση των Εκκλησιών και των στοιχείων εκείνων που απομάκρυναν αυτές
από τις βιβλικές και ιστορικές ρίζες. Αυτή η μεταρρύθμιση αποτελεί μια
προσπάθεια αλλαγής της φύσεως της Εκκλησίας του Οίκου του Θεού και της
Λατρείας. Οι αμαρτωλοί πρέπει να μετανοήσουν και όχι να καταδικαστούν, όπως οι
ίδιοι κηρύττουν.
Τι σημαίνει
η έννοια «Βαπτιστές»
Η ονομασία «Βαπτιστές»
αποτελεί για τους ίδιους μια μορφή λεκτικής συντομογραφίας για ορισμένα
πράγματα. Πρώτα από όλα δηλώνει τα θέματα της τελετουργίας του Βαπτίσματος. Το
Βάπτισμα είναι μόνο για τους πιστούς και πρέπει να γίνεται με κατάδυση. Η Αβραμική
Συμφωνία, που είναι ένα δικό τους προγενέστερο κείμενο, αποδεικνύει την απόρριψη του νηπιοβαπτισμού.
Για τους ίδιους πάλι δεν υπάρχει πουθενά στην Βίβλο αναφορά για το βάπτισμα των
νηπίων. Ίσως όμως δημιουργηθεί το ερώτημα γιατί λέγεται «Μεταρρυθμισμένη Εκκλησία των Βαπτιστών»; Τι σχέση έχει το
βάπτισμα; Σύμφωνα με τις απόψεις τους η
αναφορά «Βαπτιστών» έρχεται να διορθώσει
πολλές πρακτικές προτεσταντικών εκκλησιών που διαφοροποιούνται στην θεολογία
και την τέλεση του βαπτίσματος. Ο λόγος του Θεού, όπως είπαμε ως μοναδική πηγή
εξουσίας αναδιαμορφώνει αυτές τις πρακτικές. Πρέπει να συμβαδίζουν με τον Λόγο
του Θεού.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Προσοχή! Χωρίς όνομα ή
κάποιο ψευδώνυμο δεν γίνεται δημοσίευση σχολίου. Επίσης δεν πρέπει να είναι
υβριστικό και άσχετο με το θέμα του άρθρου.
επιστημονικό το άρθρο και κατανοητό. η ενημέρωση και η ποιμαντική προσέγγιση είναι φανερή. συγχαρητήρια στον π. Γρηγόριο για την πληροφόρηση των σύγχρονων δεδομένων και κινήσεων της συγκεκριμένης ομολογίας. Επίσης συγχαρητήριά και στην ιστοσελίδα ''Αντιαιρετικός'' που μας ενημερώνει άμεσα και υπεύθυνα.
ΑπάντησηΔιαγραφήJonnLot
Πολύ ωραιο το άρθρο σας π. Γρηγόριε επιστημονικό. Τελικά όλα τα κακά απο τους Ευαγγελικούς προέκυψαν και συνεχλιζουν ως και σήμερα να το παίζουν μεγάλοι και τρανοί. Να συνεχίσετε να μας ενημερώνετε καθότι εισθε απο τους ελάχιστους που ασχολούνται με τις αιρέσεις. Συγχαρητήρια.
ΑπάντησηΔιαγραφήπατήρ γρηγόριε συγχαρητήρια δεν έχω λόγια πάντα μας αφήνετε με το στόμα ανοιχτό απο τα επιστημονικά σας άρθρα μαθαίνουμε πολλά απο εσάς συνεχίστε εύχομαι ο θεός να σας δίνει δύναμη σε όλη σας τη ζωή και πάλι μπράβο σας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕνδιαφέρον το άρθρο του π. Γρηγορίου και μάλιστα μας ενημερώνει για αιρέσεις που ειναι άγνωστες στο ευρύτερο κοινό. ευχόμεθα και ελπίζουμε και σε άλλα άρθα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ ωραίο και ενδιαφέρον το άρθρο.
ΑπάντησηΔιαγραφή