Σελίδες

16 Φεβ 2014

Εσωτερισμός ή Εξωτερισμός;

του αρχ. Γρηγορίου Κωνσταντίνου
Διδάκτορος Θεολογίας


Ο όρος εσωτερισμός περιλαμβάνεται μέσα στον όρο θρησκεία. Αν και είναι ασαφής και διφορούμενος στην χρήση του έχει αναδειχθεί μια φιλοσοφική πράξη με θρησκευτικό περιεχόμενο. Ο Rudolf Otto προσπαθώντας να τον προσδιορίσει όταν εκφράζεται ως όρος, να τον συνδέσει με μια πρόσβαση στην υπερφυσική πραγματικότητα, που προϋποθέτει την υπερβατική ενότητα όλων των μεγάλων θρησκευτικών παραδόσεων. Ποιο έγκυρο όμως προσδιορισμό του εσωτερισμού διατυπώνει ο  Antoine Faivre που επισημαίνει ότι, από εμπειρικής και ιστορικής πλευράς δεν υπάρχει ένα σημείο που να δείχνει την φύση του εσωτερισμού. Αυτό σημαίνει ότι ο εσωτερισμός ως γενική έννοια διακρίνει τον εσωτερισμό των θρησκευτικών παραδόσεων. Η σχέση του όρου εσωτερισμός με τα θρησκευτικά ανατολικά θρησκεύματα είναι εν προκειμένω προφανής, που εκφράζεται σε κάθε μορφή θρησκευτικής αναζήτησης...
Το πρώτο βασικό στοιχείο του εσωτερισμού είναι ο συγκριτικός ερμητισμός της Αναγέννησης. Λόγω της ποικιλόμορφης σύνθεσης εκφράστηκε μέσα στην θρησκευτική διαφορετικότητα, όπως ροδόσταυροι, θεοσοφία, αποκρυφισμός, κ. ά. Για να πούμε ότι κάποιος είναι μαθητής ή οπαδός του εσωτερισμού επομένως, πρέπει να δούμε τις παλιότερες ιστορικές φάσεις, τα αναγεννησιακά θρησκευτικά ρεύματα, αστρολογία, αλχημεία, μαγεία, Καμπάλα, κ. ά. Αναλόγως την προέλευση υπάρχει ο χριστιανικός εσωτερισμός, ο ινδουιστικός, ο μουσουλμανικός, κ.τ.λ.
Αυτές οι παράλληλες εκφράσεις το εσωτερισμού αποδεικνύουν και την στενή σχέση αφ’ ενός με τον μυστικισμό και αφ’ ετέρου με τον γνωστικισμό. Ανεξάρτητα από αυτές τις δύο θρησκευτικές αναζητήσεις και πρακτικές στον εσωτερισμό υπάρχουν σε μια ενότητα, επάνω ακριβώς στην διαφορετική ιστορική προέλευση.
Βασικά στοιχεία του εσωτερισμού είναι οι αντιστοιχίες μεταξύ συμβολικής και πραγματικότητας μεταξύ των μερών του σύμπαντος, ως ορατό και ως αόρατο. Αυτές οι αντιστοιχίες θέτουν στην προσπάθεια της αποκωδικοποίησης του σύμπαντος, μια αποκρυπτογράφηση των ιερογλυφικών συμβολισμών. Επάνω στα διάφορα είδη μαγείας και απόκρυφων τελετουργικών πράξεων και των θεοσοφικών θεωριών που εκφράζει τον εσωτερισμό, γίνονται δια μέσου της ενεργοποίησης της φαντασίας, συστατικό της ανθρώπινης φύσεως. Δηλαδή στις αντιστοιχίες μεταξύ ορατών και αοράτων κόσμων, μέσω των τελετουργιών και των συμβολικών θρησκευτικών πράξεων, η φαντασία, ως όργανο της ψυχής, φέρνει τον άνθρωπο σε εμπειρίες αυτής της μεταφυσικής πραγματικότητας. Το ίδιο συμβαίνει και με την ανάπτυξη της γνώσης. Ο εσωτερισμός αναπτύσσει μια γνωστική και αποκρυφιστική αναζήτηση του Θεού, του σύμπαντος και του εαυτού και προβάλλει τον άνθρωπο σε μια διαδικασία καθαρισμού σε όλη την ύπαρξή του.
Περισσότερο, στόχος βέβαια είναι, η ανάπτυξη και η δημιουργία κοινών στοιχείων μεταξύ των διαφορετικών θρησκευτικών παραδόσεων, με σκοπό την απόκτηση του φωτισμού και γνώσης.
Στην ουσία του ο εσωτερισμός αποτελεί μια αποκρυφιστική τέχνη που συνειδητά αναγνωρίζει ότι το μόνο που υπάρχει είναι η ενέργεια, ιδιαίτερα η συμπαντική ενέργεια, που εκδηλώνεται σε πολλές μορφές. Όχι μόνο όλες αυτές οι μορφές αποτελούν την ενέργεια αλλά και κάθε μορφή και δραστηριότητα, πρακτική θρησκευτική αναζήτηση προκύπτει μέσα από την ενεργοποίηση αυτής της ενέργειας. Αυτό στηρίζεται στην βάση του φυσικού νόμου μεταξύ αιτίας και αποτελέσματος.
Ο Εσωτερισμός κατά μια άλλη άποψη, είναι η άλλη όψη του εξωτερισμού, είναι ο χώρος του αόρατου. Όπου εκεί βασιλεύει η πνευματοψυχή του ανθρώπου. Είναι η περιοχή της Πανδημιουργίας, όπου συναγελάζονται οι πνευματικές ψυχές και όπου ο ανθρώπινος νους ο φυσικός, αδυνατεί να εισχωρήσει και να δεχθεί τους υψηλούς κραδασμούς τους. Όποιος εισέλθει μια φορά δεν λησμονεί και δεν αφήνει την έκπληκτη σκέψη του να απομακρυνθεί από το χώρο αυτόν.
Ο Εσωτερισμός ακόμη διδάσκει και διαφωτίζει το κατά δύναμη στην φυσική κατάσταση του ανθρώπινου νου τα γεγονότα που λαβαίνουν χώρα στην περιοχή της Πανδημιουργίας που βρίσκεται πέραν του ορατού και της ανθρώπινης διανόησης.
 
 
 
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Προσοχή! Χωρίς όνομα ή κάποιο ψευδώνυμο δεν γίνεται δημοσίευση σχολίου. Επίσης δεν πρέπει να είναι υβριστικό και άσχετο με το θέμα του άρθρου.

5 σχόλια:

  1. Ενδιαφέρον το άρθρο του π. Γρηγορίου και πολύ επιστημονικό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ ωραίο το άρθρο του π. Γρηγορίου. Ευχόμαστε ο Θεός να τον αξιώσει να γράψει πάντα με τον ίδιο τρόπο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. χριστάκης χαραλάμπους23 Φεβρουαρίου 2014 στις 8:40 μ.μ.

    Ευχαριστώ που δεν με ξεχάσατε κύριε Χρήστο.Θα το απολαύσω όταν έχω χρόμο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. αν μπορουσατε π. Γρηγόριε να μας γράφατε κάτι περισσοτερο γι' αυτήν την αίρεση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.