Λέγοντες απόκρυφα, εννοούμε τα βιβλία εκείνα που βρίσκονται εκτός του
Κανόνα, δηλαδή του επίσημου και αναγνωρισμένου καταλόγου της Αγίας Γραφής, τα
οποία πολλά από αυτά έχουν μερικώς, μεγάλο κύρος και για τους Ιουδαίους και
τους Χριστιανούς, αν και δεν θεωρούνται άγιες γραφές. Τα απόκρυφα περιγράφουν
συχνά ιστορίες και θέματα των κανονικών βιβλίων ικανοποιώντας έτσι την ευσεβή
ανάγκη για πνευματική οικοδομή του πιστού...
Πολλά όμως από τα βιβλία αυτά, απορρίφθηκαν από την Εκκλησία, επειδή
συνδέθηκαν με παραπλανητικές διδασκαλίες τις γνωστές μας ως Αιρέσεις. Τα
απόκρυφα βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης ονομάζονται και ψευδεπίγραφα. Όσον αφορά
τώρα τα απόκρυφα της Καινής Διαθήκης, έχουμε τα «ψευδοευαγγέλια» (Ευαγγέλιο
κατ’ Αιγυπτίους, κατ’ Εβραίους, κατά Παύλον κ.λ.π.), τις θρυλικές πράξεις των
Αποστόλων (Αντρέα, Ιωάννη, Πέτρου, Παύλου, Θωμά κ.λ.π.), τις διάφορες επιστολές
και τα οράματα (αποκαλύψεις) για το τέλος του κόσμου. Όλα τα παραπάνω μπορεί να
έβαζαν σε δοκιμασία την αληθινή πίστη των πιστών εκείνης της εποχής, έχουν όμως
και τη θετική τους πλευρά, γιατί περιέχουν χρήσιμες πληροφορίες για το
περιβάλλον και την περιρρέουσα ατμόσφαιρα των πρώτων χριστιανικών χρόνων.
Μερικά από τα απόκρυφα ανακαλύφθηκαν μόλις τον 20ο αιώνα,
κυρίως Γνωστικού περιεχομένου, που επέτρεψαν μια πολύ καλή ανασυγκρότηση για
την αίρεση του Γνωστικισμού, ενός κακόδοξου συστήματος που αντιπάλεψε με τον
Χριστιανισμό για τρεις ολόκληρους αιώνες.
Ένα τέτοιο κείμενο είναι και το «Ευαγγέλιο
της Σοφίας του Ιησού Χριστού». Πριν ασχοληθούμε περισσότερο με αυτό και το
παραθέσουμε, θα θέλαμε να αναφέρουμε κάποια πράγματα για τη λέξη σοφία, που
πιστεύουμε πως είναι άκρως σημαντικά και διαφωτιστικά.
Η εβραϊκή λοιπόν λέξη που αποδίδεται στα ελληνικά ως “σοφία”, είναι
πολυσήμαντη. Μπορεί να δηλώνει χειρωνακτική ή επαγγελματική επιτηδειότητα,
πολιτική άποψη, δυνατότητα διάκρισης, αλλά επίσης πανουργία, υπουλότητα και
μαγική τέχνη. Επειδή λοιπόν η σοφία μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο για καλό όσο
και για κακό, οι προφήτες μιλούν απορριπτικά γι’ αυτήν (Ησαΐας 5:21· 29:14,
Ιερεμίας 8:9). Παρόλα αυτά, για τους Ισραηλίτες σοφούς η σοφία προέρχεται από
το Θεό και αληθινή σοφία είναι η ευσέβεια. Στην πραγματικότητα ο Θεός είναι ο
μόνος σοφός, την άμετρη σοφία του οποίου ο άνθρωπος μπορεί να δει στη
δημιουργία, όχι όμως και να την εξιχνιάσει.
Στο πρόλογο του βιβλίου των Παροιμιών (κεφάλαιο 1 – 9) και σε άλλα
κείμενα η θεία Σοφία παριστάνεται ως πρόσωπο, που δημιουργείται από τον Θεό
πριν από τον κόσμο, μετέχει στο δημιουργικό του έργο και στέλνεται από τον Θεό
στη γη για να φανερώσει στους ανθρώπους τα μυστικά της θείας θέλησης. Παρόμοιες
παραστάσεις αναπτύσσονται σχετικά με το Πνεύμα και ιδιαίτερα με το Λόγο του Θεού.
Στο κεφάλαιο 28 του Ιώβ, η Σοφία παριστάνεται ως κάτι διαφορετικό από τον Θεό,
ο οποίος είναι ο μόνος που γνωρίζει το που κρύβεται. Στη Σοφία Σειράχ κεφάλαιο
24, η Σοφία εκπορεύεται από το στόμα του Θεού και αποστέλλεται στο λαό του
Ισραήλ. Στη Σοφία Σολομώντος 7:22 έως 8:1, είναι η πνοή του παντοδύναμου Θεού και σαφής αντανάκλαση της λάμψης του.
Με όλες αυτές τις παραστάσεις που αναφέραμε, προκύπτει το γεγονός, πως η Παλαιά
Διαθήκη δεν κάνει τίποτε άλλο, από το να προετοιμάζει το έδαφος για την
φανέρωση του δεύτερου προσώπου της Αγίας Τριάδας.
Οι σχετικές με τη Σοφία (Λόγο/Πνεύμα) του Θεού παραστάσεις της Π.Δ. –
ασαφείς και ασυστηματοποίητες στο μεγαλύτερο μέρος τους, αφού δεν είναι πάντοτε
εύκολο να διακριθεί το αν πρόκειται για φιλολογικό ποιητικό σχήμα, έκφραση
αρχαίων θρησκευτικών αντιλήψεων ή νέα αποκάλυψη – παραλαμβάνονται από τους
συγγραφείς της Κ.Δ., αναπτύσσονται και συγκεκριμενοποιούνται προσαρμοζόμενες
στο πρόσωπο του Ιησού. Ιδιαίτερα στο κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο ο Ιησούς
περιγράφεται ως Λόγος του Θεού με τα χαρακτηριστικά της Σοφίας, και ο απόστολος
Παύλος αποκαλεί με βάση τα παραπάνω παλαιοδιαθηκικά χωρία τον Ιησού “Θεού
Σοφία” (1 Κορινθίους 1:24).
Όσον αφορά τώρα το κείμενο που παραθέτουμε, αυτό ανήκει στα γνωστά μας
ήδη
χειρόγραφα που ανακαλύφθηκαν
το 1945 στην περιοχή της Άνω Αιγύπτου, Ναγκ
Χαμμάντι. Είναι μια αποκαλυπτικού χαρακτήρα διδασκαλία του αναστημένου
Ιησού προς τους πιστούς Του.
Υπάρχουν αρκετές παραλλαγές του κειμένου αυτού, από τις οποίες πληρέστερη
φαίνεται πως είναι εκείνη του Κώδικα ΙΙΙ. Ο χαρακτήρας του είναι Χριστιανο –
Γνωστικός, σε ορισμένα δε σημεία του εμφανίζει συγγένεια σκέψης με τα δόγματα
των Πλατωνιστών, των Σηθιανών και των Οφιτών.
Υπολογίζεται ότι γράφτηκε στους δυο πρώτους αιώνες μετά Χριστόν. Στην
παράθεση αυτού του κειμένου παραλείψαμε ορισμένα (ελάχιστα) σημεία τα οποία
δημιουργούν πρόβλημα στην ευχερέστερη κατανόηση του νοήματός του, το οποίο
ομολογουμένως παρουσιάζει δυσκολίες (σημείωση του εκδότη).
Ακολουθεί το κείμενο της Σοφίας του Ιησού Χριστού
«Μετά την ανάστασή του, τον ακολούθησαν οι δώδεκα
μαθητές και επτά γυναίκες και πήγαν στην Γαλιλαία, στο βουνό που ονομάζεται
“Τόπος θερισμού και Χαράς”. Συγκεντρωμένοι όπως ήταν, άρχισαν να
προβληματίζονται για την προέλευση (ή τη φύση) του σύμπαντος, το σχέδιο, την
άγια πρόνοια, τη δύναμη των εξουσιών και όλα όσα πράττει ο Σωτήρας μαζί τους
στη μυστική πλευρά του θεϊκού σχεδίου. Ο Σωτήρας εμφανίστηκε όχι με την
προηγούμενη μορφή του αλλά σαν πνεύμα αόρατο. Και στη μορφή έμοιαζε με έναν
μεγάλο άγγελο φωτός, που δεν μπορώ να περιγράψω. Κανένα θνητό σώμα δεν μπορεί
να αντέξει μπροστά σ’ αυτή την εμφάνιση, παρά μόνο οι αγνοί και εξαγνισμένοι
σαν κι εκείνους για τους οποίους μας δίδασκε στο όρος της Γαλιλαίας που
ονομάζεται “Όρος των Ελαιών”.
Μας είπε λοιπόν, “Ειρήνη σε σας! Σας δίνω την ειρήνη
μου!” Και όλοι ένιωσαν δέος και φοβήθηκαν.
Ο Σωτήρας χαμογέλασε και τους είπε, “Τι συλλογιέστε;
Τι σας προβληματίζει; Τι είναι αυτό που αναζητάτε;”
Ο Φίλιππος απάντησε, “Συζητάμε για την προέλευση (ή
τη φύση) του σύμπαντος και για το σχέδιο”.
Ο Σωτήρας τους είπε, “Θέλω να γνωρίζετε πως όλοι οι
άνθρωποι που γεννιούνται πάνω στη γη, από τη θεμελίωση του κόσμου μέχρι τώρα,
είναι σκόνη. Ερευνούσαν για το Θεό, ποιος είναι, με τι μοιάζει, αλλά δεν βρήκαν
τίποτε. Οι σοφότεροι διανοήθηκαν με βάση την τάξη που υπάρχει στον κόσμο και
τις κινήσεις του, αλλά οι συλλογισμοί τους δεν πλησίασαν την αλήθεια. Γιατί οι
φιλόσοφοι λένε ότι η τάξη καθορίζεται από τρεις παράγοντες, για τους οποίους
δεν συμφωνούν μεταξύ τους. Ορισμένοι ισχυρίζονται ότι ο κόσμος κατευθύνεται από
δική του βούληση, άλλοι λένε ότι η πρόνοια είναι που τον κατευθύνει και άλλοι
ότι είναι το πεπρωμένο. Τίποτε απ’ αυτά δεν ισχύει. Καμιά από τις τρεις απόψεις
που ανέφερα δεν βρίσκεται κοντά στην αλήθεια· όλες είναι δημιουργήματα
ανθρώπινα. Εγώ όμως, που ήρθα από το Άπειρο Φως, βρίσκομαι εδώ. Είμαι αυτός που
γνωρίζει το Φως και μπορώ να σας μιλήσω για την ακριβή φύση της αλήθειας. Γιατί
οτιδήποτε παράγεται μόνο του αποτελεί μιασμένη ζωή και δεν υπάρχει μέσα του η
σοφία της πρόνοιας.
Όσο για σας, εκείνο που ταιριάζει να μάθετε – και
όσοι είναι άξιοι της γνώσης που θα τους δοθεί – θα το μάθετε όχι από κάποιον
που υπήρξε σπορά ακάθαρτης συνάφειας, αλλά από κάποιον που ήρθε από τον Πρώτο
και είναι αθάνατος ανάμεσα σε θνητούς ανθρώπους”.
Ο Ματθαίος του είπε, “Κύριε, κανείς δεν μπορεί να
βρει την αλήθεια παρά μόνο μέσα από σένα. Δίδαξέ μας λοιπόν την αλήθεια”.
Ο Σωτήρας απάντησε, “Εκείνος που υπάρχει είναι
άφατος. Καμιά εξουσία δεν τον γνώρισε, καμιά υποταγή και κανένα πλάσμα από το
θεμελίωμα του κόσμου μέχρι τώρα, παρά μόνο αυτός ο ίδιος και εκείνοι στους
οποίους βούλεται να αποκαλύψει μέσω αυτού του ίδιου, που έρχεται από το Πρώτο
Φως. Από τώρα και στο εξής, Εγώ είμαι ο μέγας Σωτήρας. Ο Σωτήρας είναι
αθάνατος, αιώνιος, αγέννητος – γιατί όποιος γεννιέται χάνεται –, δίχως αρχή –
γιατί όποιος έχει αρχή έχει και τέλος. Κανείς δεν έχει πάνω του εξουσία, γιατί
δεν έχει όνομα – όποιος έχει όνομα είναι δημιούργημα κάποιου άλλου. Η όψη του
δεν μοιάζει με καμία άλλη· είναι μια όψη παράξενη που ξεπερνά τα πάντα και
είναι ωραιότερη κι απ’ αυτό το σύμπαν. Κοιτάζει προς κάθε πλευρά και βλέπει τον
εαυτό του από τον εαυτό του. Δεν έχει όρια, γι’ αυτό και είναι ακατανόητος.
Είναι άφθαρτος γιατί δεν μοιάζει τίποτε άλλο. Είναι αμετάβλητο καλό. Είναι
αλάθητος. Είναι αιώνιος. Είναι μακάριος. Δεν είναι γνωστός αλλά γνωρίζει τον
εαυτό του. Δεν μπορεί να μετρηθεί ούτε να ανιχνευθεί. Είναι τέλειος, δίχως κανένα
ψεγάδι. Είναι αιώνια ευλογημένος. Ονομάζεται ‘Πατέρας του Σύμπαντος’”.
Ο Φίλιππος είπε, “Κύριε, πως τότε αποκαλύφθηκε στους
τελειοποιημένους;”
Ο τέλειος Σωτήρας του απάντησε, “Προτού να
αποκαλυφθεί οτιδήποτε από όσα είναι ορατά, η εξουσία και το μεγαλείο ήταν δικά
του, γιατί εκείνος περιέβαλε τα πάντα ενώ τίποτε δεν περιέβαλε αυτόν. Αυτός
είναι ο Νους, και σκέψη και συλλογισμός και λογική και δύναμη. Όλα είναι όμοιες
δυνάμεις, πηγές ολοτήτων, που ενυπήρχαν στη γνώση του για τον δίχως όρια
Αγέννητο Πατέρα”.
Ο Θωμάς του είπε, “Κύριε, Σωτήρα, γιατί συνέβησαν
αυτά και γιατί αποκαλύφθηκαν;”
Ο τέλειος Σωτήρας είπε, “Έρχομαι από τον Άπειρο
Έναν, ώστε να μπορέσω να σας πω τα πάντα. Το Πνεύμα που Υπάρχει, ήταν ο
γεννήτορας, που είχε τη δύναμη να γεννά και να μορφοποιεί, έτσι ώστε να
αποκαλυφθεί η τεράστια κρυφή αφθονία. Από το έλεος και την αγάπη του, θέλησε να
γεννήσει καρπούς από τον εαυτό του, ώστε να μην απολαμβάνει μόνος τη
μακαριότητά του, αλλά και άλλα πνεύματα της απαρέκκλιτης γενεάς να μπορούν να
γεννούν σώματα και καρπούς, δόξα και τιμή μέσα στην αφθαρσία και τη δίχως τέλος
χάρη του, έτσι ώστε να αποκαλύπτεται η ευλογία του από τον αυτογενή Θεό, τον
Πατέρα όλων των θνητών πλασμάτων και εκείνων που έρχονται μετά απ’ αυτά.
Υπάρχει μια μεγάλη διαφορά ανάμεσα στους άφθαρτους
και στους φθαρτούς. Όποιος έχει αυτιά να ακούει, ας ακούει. Έχω μιλήσει σε
εκείνους που έχουν αφυπνιστεί. Οτιδήποτε προήλθε από το φθαρτό θα χαθεί, ενώ
οτιδήποτε προήλθε από το άφθαρτο δεν χάνεται ποτέ. Πολλοί ήταν οι άνθρωποι που
ξεστράτησαν· δεν γνώριζαν αυτή τη διαφορά γι’ αυτό πέθαναν”.
Η Μαριάμ του είπε, “Κύριε, πως θα γνωρίζουμε αυτά τα
πράγματα;”
Ο τέλειος Σωτήρας είπε, “Φύγετε από τα κρυφά κι
ελάτε στην τελειότητα αυτών αποκαλύπτονται και η ροή της σκέψης θα σας
αποκαλύψει το πώς η πίστη για τα κρυφά υπήρχε σ’ εκείνα που έχουν φανερωθεί, σ’
εκείνα που ανήκουν στον Αγέννητο Πατέρα. Όποιος έχει αυτιά να ακούει, ας
ακούει. Ο Κύριος του Σύμπαντος δεν ονομάζεται ‘Πατέρας’ αλλά ‘Πρώτος Πατέρας’,
πηγή όλων όσων επρόκειτο να αποκαλυφθούν. Εκείνος είναι ο δίχως αρχή Πρώτος
Πατέρας που βλέπει μέσα του τον εαυτό του, σαν ένας καθρέφτης. Αποκαλύφθηκε
καθ’ ομοίωση του εαυτού του. Αποκαλύφθηκε σαν ένας θεϊκός Πατέρας …
Στη συνέχεια αποκαλύφθηκε ένα ολόκληρο πλήθος
αυτογέννητων, ίσων σε ηλικία και δύναμη … Η γενεά τους ονομάζεται ‘γενεά στην
οποία δεν υπάρχει βασίλειο’ … και ‘Υιοί του Αγέννητου Πατέρα, Θεού, Υιού του
Θεού’, εκείνου δηλαδή προς τον οποίο έχετε εσείς ομοιότητα και ο οποίος δεν
γίνεται γνωστός και είναι γεμάτος άφθαρτη δόξα και απερίγραπτη χαρά. Όλοι
βρίσκουν ανάπαυση σ’ αυτόν, αγαλλίαση στην αμετάβλητη δόξα του και γιορτή
ατελείωτη. Τίποτε σαν κι αυτό δεν έχει ξανακουστεί στους αιώνες και στους
κόσμους τους μέχρι τώρα”.
Ο Ματθαίος του είπε, “Κύριε, Σωτήρα, πως αποκαλύφθηκε
ο Άνθρωπος;”
Ο τέλειος Σωτήρας είπε, “Θέλω να κατανοήσετε ότι
εκείνος που αποκαλύφθηκε πριν από το σύμπαν, στην απειρότητά του, είναι ο αυτό
– δημιουργημένος, που είναι γεμάτος από λαμπερό φως. Στην αρχή αποφάσισε να
πάρει τη μορφή μιας μεγάλης δύναμης. Η αρχή αυτή του φωτός αποκαλύφθηκε σαν ένας
αθάνατος, ανδρόγυνος άνθρωπος, έτσι ώστε μέσω αυτού του αιώνιου ανθρώπου να
μπορούν να αποκτήσουν τη σωτηρία τους (οι άνθρωποι) και να αφυπνιστούν από τη
λήθη με τη βοήθεια του ερμηνευτή που στάλθηκε και που είναι μαζί σας μέχρι το
τέλος της φτώχειας των ληστών. Σύντροφός του είναι η μεγάλη Σοφία που
προοριζόταν από την αρχή γι’ αυτόν σαν σύζυγος από τον αυθύπαρκτο Πατέρα …
Γιατί ο Πατέρας που ονομάζεται ‘Άνθρωπος, ο Αυθύπαρκτος Πατέρας’ τον αποκάλυψε.
Δημιούργησε για τον εαυτό του έναν μεγάλο αιώνα, το όνομα του οποίου είναι
Οκτάδα και αντιστοιχεί στο μεγαλείο του. Του δόθηκε μεγάλη εξουσία και
κυριάρχησε στο βασίλειο της φτώχειας. Δημιούργησε για τον εαυτό του μυριάδες
θεούς και αγγέλους και αρχαγγέλους … Ονομάστηκε λοιπόν ‘Θεός των θεών’ και
‘Βασιλιάς των βασιλιάδων’.
Στην αρχή ο Άνθρωπος είχε μέσα του νου μοναδικό και
σκέψη … λογική, δύναμη. Όλα τα υπάρχοντα μέρη είναι τέλεια και αθάνατα. Όσον
αφορά την αφθαρσία τους, είναι όμοια. Όσον όμως αφορά την δύναμη είναι
διαφορετικά, όπως διαφορετικός είναι ο πατέρας από το γιο … Όπως σας είπα, η
μονάδα είναι το πρώτο ανάμεσα στα δημιουργήματα”.
Τότε ο Βαρθολομαίος του είπε, “Γιατί χαρακτηρίζεται
στο Ευαγγέλιο σαν ‘Άνθρωπος’ και ‘Υιός του Ανθρώπου’; Ποιανού γιος είναι;”
Ο Άγιος του είπε, “Θέλω να κατανοήσετε ότι ο Πρώτος
Άνθρωπος ονομάζεται Γεννήτορας, Νους τέλειος αφ’ εαυτού. Συσκέφθηκε με τη
μεγάλη Σοφία, τη σύζυγό του και απεκάλυψε τον πρωτότοκο ανδρόγυνο γιο του. Το
αρσενικό του όνομα είναι ‘Πρωτο – Γέννητος Υιός του Θεού’ και το θηλυκό του
είναι ‘Πρωτογέννητη Σοφία, Μητέρα του Σύμπαντος’. Μερικοί την ονομάζουν
‘Αγάπη’. Ο Πρωτο – Γέννητος ονομάστηκε ‘Χριστός’. Έχοντας από τον Πατέρα του
εξουσία, δημιούργησε για τον εαυτό του ένα πλήθος αγγέλων για συνοδούς, από το
πνεύμα και το φως”.
Οι μαθητές του είπαν “ Κύριε, μίλησέ μας για τον
Άνθρωπο, ώστε να μπορέσουμε να γνωρίσουμε τη δόξα του”.
Ο τέλειος Σωτήρας είπε, “ Όποιος έχει αυτιά να
ακούει, ας ακούει. Ο Πρωτογέννητος Πατέρας ονομάζεται ‘Αδάμ, το Μάτι του
Φωτός’, γιατί προήλθε από το λαμπερό φως μαζί με τους αγίους του αγγέλους, που
είναι απερίγραπτοι και δίχως σκιά. Βρίσκονται διαρκώς μέσα στη χαρά, την οποία
δέχονται από τον Πατέρα. Αυτό είναι το βασίλειο του Υιού του Ανθρώπου, εκείνος
που ονομάζεται ‘Υιός του Θεού’. Το βασίλειο αυτό είναι πλήρες από χαρά και
αγαλλίαση γιατί όλοι χαίρονται για το άφθαρτο μεγαλείο του, που όμοιό του δεν
έχει ξανακουστεί, ούτε έχει αποκαλυφθεί στους αιώνες που ακολούθησαν. Εγώ ήρθα
από τον Αυτογέννητο και από το Πρώτο Ατέλειωτο Φως, για να σας αποκαλύψω τα
πάντα”.
Και πάλι μαθητές του είπαν, “Πες μας καθαρά πως
έγινε και ήρθαν από τα αόρατα εδώ κάτω, από την αθανασία στον κόσμο, αφού εδώ
πεθαίνουν;”
Ο τέλειος Σωτήρας απάντησε, “Ο Υιός του Ανθρώπου
εναρμονίστηκε με τη Σοφία, τη σύντροφό του και αποκάλυψε ένα μεγάλο ανδρόγυνο
φως. Το αρσενικό του όνομα είναι ‘Σωτήρας, Γεννήτορας των Πάντων’. Το θηλυκό
του όνομα είναι ‘Σοφία, Εκείνη που Γεννά’. Μερικοί την ονομάζουν ‘Πίστη’.
Όλοι όσοι έρχονται στον κόσμο σαν μια σταγόνα από το
φως, στέλνονται απ’ αυτόν στον κόσμο του Παντοδύναμου, για να φυλάγονται απ’
αυτόν … Εγώ ήρθα από ψηλά γιατί το θέλησε το μεγάλο Φως και ξέφυγα από τα δεσμά
της λήθης που έδεσαν τη σταγόνα αυτή … Αφύπνισα αυτή τη σταγόνα που στάλθηκε
από τη Σοφία, για να μπορέσει, μέσω εμού, να καρποφορήσει, να τελειοποιηθεί και
να μην υστερεί σε τίποτε, αλλά να ξεχωριστεί από μένα, το μεγάλο Σωτήρα,
αποκαλύπτοντας έτσι τη δόξα της· να δικαιωθεί επίσης και η Σοφία ώστε να μην
εκπέσουν ξανά οι γιοι της, αλλά να αποκτήσουν δόξα και τιμή και να ανεβούν στον
Πατέρα τους και να γνωρίσουν τα λόγια του αρσενικού Φωτός. Και εσείς σταλθήκατε
από τον υιό, ο οποίος στάλθηκε κι αυτός, ώστε να μπορέσετε να δεχθείτε φως και
να απομακρυνθείτε από τη λήθη …”
Τότε Θωμάς είπε, “Κύριε, Σωτήρα, πόσοι είναι οι
αιώνες εκείνων που ξεπερνούν τους ουρανούς;”
Ο τέλειος Σωτήρας απάντησε, “Σε τιμώ γιατί ρωτάς για
τους μεγάλους αιώνες, επειδή οι ρίζες σου βρίσκονται στα δίχως όρια πράγματα.
Όταν αποκαλύφθηκαν εκείνοι για τους οποίους μίλησα, ο Αυτογενής Πατέρας άρχισε
πρώτα να δημιουργεί για τον εαυτό του δώδεκα αιώνες και δώδεκα αγγέλους. Όλοι
αυτοί είναι τέλειοι και καλοί. Μέσω αυτών αποκαλύφθηκε το ελάττωμα στο θηλυκό”.
Τότε του είπαν, “Πόσοι είναι οι αιώνες από τους
άπειρους τόπους των αθανάτων;”
Ο τέλειος Σωτήρας είπε, “ Όποιος έχει αυτιά να
ακούει, ας ακούει. Ο πρώτος αιώνας είναι του Υιού του Ανθρώπου, εκείνου που
ονομάζεται ‘Πρώτος Γεννήτορας’ και ‘Σωτήρας’, εκείνου που αποκαλύφθηκε. Ο δεύτερος
αιώνας είναι ο αιώνας του Ανθρώπου, που ονομάζεται ‘Αδάμ, Μάτι του Φωτός’. Ο
αιώνας που περιβάλλει αυτούς, είναι ο αιώνας στον οποίο δεν υπάρχει βασίλειο, ο
αιώνας της θεϊκής, δίχως όρια αιωνιότητας, ο αυτογενής αιώνας των αιώνων που
υπάρχει μέσα σ’ αυτόν, ο αιώνας των αθανάτων, για τον οποίο σας έχω ήδη μιλήσει
και ο οποίος βρίσκεται πάνω από τον Έβδομο που αποκαλύφθηκε από τη Σοφία, η
οποία είναι ο πρώτος αιώνας.
Ο Αθάνατος Άνθρωπος, αποκάλυψε αιώνες και δυνάμεις
και βασίλεια και έδωσε εξουσία σε όλους όσους αποκαλύφθηκαν απ’ αυτόν, ώστε να
μπορούν να εκφράζουν τις επιθυμίες τους μέχρι τους τελευταίους χρόνους που
υπάρχουν πάνω από το χάος … Και αποκάλυψε κάθε μεγαλείο … ένα πλήθος ένδοξων
και αναρίθμητων φώτων που είχαν οριστεί στην αρχή, δηλαδή τον πρώτο αιώνα, τον
δεύτερο και τον τρίτο. Το πρώτο ονομάζεται ‘Ενότητα’ και ‘Ανάπαυση’ και το
καθένα έχει το δικό του όνομα. Γιατί ορίστηκαν σαν ‘Συνάθροιση’ από τους τρεις
αιώνες … Τα πλήθη αυτά τα ονομάζουμε ‘Συνάθροιση του Όγδοου’. Αποκαλύφθηκε σαν ανδρόγυνο
και ονομάστηκε κατά ένα μέρος σαν αρσενικό και κατά ένα άλλο μέρος σαν θηλυκό.
Το αρσενικό ονομάζεται ‘Συνάθροιση’ και το θηλυκό ‘Ζωή’, για να φαίνεται ότι
από ένα θηλυκό ήρθε η ζωή όλων των αιώνων. Και κάθε όνομα δόθηκε από την αρχή.
Και οι αθάνατοι, που περιέγραψα, έχουν εξουσία από
τον Αθάνατο Άνθρωπο και τη Σοφία, τη σύζυγό του, η οποία ονομάζεται ‘Σιωπή’
γιατί τελειοποιήθηκε το μεγαλείο της χωρίς καν να εκφράσει λόγο. Γιατί οι
άφθαρτοι, έχοντας την εξουσία, δημιούργησαν ο καθένας για τον εαυτό τους ένα
μεγάλο βασίλειο στο Όγδοο κι επίσης θρόνους και ναούς και στερεώματα αντίστοιχα
προς το μεγαλείο τους. Επειδή όλα αυτά προήλθαν από τη βούληση της Μητέρας του
Σύμπαντος”.
Τότε οι άγιοι Απόστολοι είπαν, “Κύριε, Σωτήρα, πες
μας για κείνους που είναι στους αιώνες, γιατί νιώθουμε την ανάγκη να ρωτήσουμε
γι’ αυτούς”.
Ο τέλειος Σωτήρας είπε, “Θα σας πω οτιδήποτε με
ρωτάτε. Εκείνοι λοιπόν δημιούργησαν για τον εαυτό τους στρατιές αγγέλων,
μυριάδες αναρίθμητες για συνοδεία. Δημιούργησαν παρθένα πνεύματα φωτός, που δεν
μπορούν να περιγραφούν. Δεν γνωρίζουν ασθένεια ούτε αδυναμία …
Έτσι οι αιώνες ολοκληρώθηκαν γρήγορα μαζί με τους
ουρανούς και τα στερεώματα στη δόξα του Αθανάτου Ανθρώπου και της Σοφίας, της
συντρόφου του – ένας τόπος απ’ τον οποίο κάθε αιώνας και κόσμος κι εκείνοι που
έρχονται ύστερα απ’ αυτούς, πήραν το πρότυπο για τη δημιουργία τους στους
ουρανούς του χάους και των κόσμων τους. Και κάθε είδος, από το χρόνο της
αποκάλυψης του χάους, αγάλλεται για την αμετάβλητη δόξα του … Σας τα είπα όλα
αυτά για να μπορείτε εσείς να λάμπετε στο φως περισσότερο απ’ αυτά”.
Η Μαριάμ του είπε, “Άγιε Κύριε, από πού ήρθαν οι
μαθητές σου και που πηγαίνουν και τι θα
’πρεπε να κάνουν εδώ;”
Ο τέλειος Σωτήρας είπε σ’ αυτούς, “Επιθυμώ να
καταλάβετε ότι η Σοφία, η Μητέρα του Σύμπαντος και η σύζυγος, θέλησε να τα
φέρει μόνη της σε ύπαρξη αυτά, δίχως τον αρσενικό σύντροφό της. Ο Πατέρας όμως
του Σύμπαντος … δημιούργησε ένα παραπέτασμα ανάμεσα στους αθάνατους και σ’
εκείνους που ήρθαν μετά απ’ αυτούς, ώστε η συνέπεια να ακολουθεί κάθε αιώνα και
χάος, ώστε να μπορεί να υπάρχει το θηλυκό, έστω κι αν η Πλάνη πολεμά εναντίον
της. Εκείνοι λοιπόν έγιναν ένα παραπέτασμα πνεύματος. Από τον αιώνα υπεράνω των
εκροών του φωτός … μια σταγόνα από το φως και το πνεύμα ήρθε κάτω, στις
χαμηλότερες περιοχές του Παντοδύναμου του χάους, έτσι ώστε να μπορεί να
αποκαλύψει τις … μορφές τους … γιατί υπάρχει κρίση πάνω του, στον Πρώτο
Γεννήτορα, που ονομάζεται Ιαλδαβαώθ. Η σταγόνα εκείνη αποκάλυψε τις μορφές μέσα
από την πνοή μιας ζωντανής ψυχής. Ήταν μαραμένη και βυθισμένη μέσα στην άγνοια
της ψυχής. Όταν θερμάνθηκε από την πνοή του μεγάλου φωτός του αρσενικού και
απόκτησε σκέψη, τότε πήραν ονόματα όλοι όσοι βρίσκονται στον κόσμο του χάους
και όλα όσα υπάρχουν σ’ αυτόν. Όταν όμως αυτοί απόκτησαν ύπαρξη …
καταδικάστηκαν σαν ληστές …
Εγώ όμως σας δίδαξα για τον Αθάνατο Άνθρωπο και τον
έλυσα από τα δεσμά των ληστών. Έσπασα μπροστά τους τις πύλες των άσπλαχνων και
ταπείνωσα τις κακές τους προθέσεις. Όλοι τους ντροπιάστηκαν και βγήκαν από την
άγνοιά τους. Γι’ αυτό λοιπόν το λόγο ήρθα εδώ, για να μπορέσουν να ενωθούν μ’
εκείνο το πνεύμα και την πνοή και από δύο να γίνουν ένα, όπως ήταν στην αρχή,
ώστε κι εσείς να μπορέσετε να καρποφορήσετε και ν’ ανεβείτε ψηλά σ’ εκείνον που
υπάρχει από την αρχή, γεμάτοι χαρά, δόξα τιμή και τη χάρη του Πατέρα του
Σύμπαντος.
Όποιος λοιπόν γνωρίζει με γνώση καθαρή τον Πατέρα,
θα μεταβεί στον Πατέρα και θα αναπαυθεί στον αγέννητο Πατέρα. Όποιος όμως δεν
τον γνωρίζει σωστά θα φύγει και θα βρει
ανάπαυση στο Όγδοο. Όποιος γνωρίζει το αθάνατο πνεύμα του φωτός μέσα στην
σιωπή, εκφράζοντας κι επιθυμώντας τα αληθινά, ας μου φέρει σημεία του αόρατου
και τότε θα γίνει ένα φως μέσα στο πνεύμα της σιωπής. Όποιος γνωρίζει τον Υιό
του Ανθρώπου, με επίγνωση και αγάπη, ας μου φέρει ένα σημείο του Υιού του
Ανθρώπου, για να μπορέσει να αναχωρήσει για τις διαμονές μ’ εκείνους που
βρίσκονται στο Όγδοο.
Ιδού, σας αποκάλυψα το όνομα του τέλειου, τη βούληση
της μητέρας των αγίων αγγέλων, ώστε να μπορεί να ολοκληρωθεί εδώ το αρσενικό
πλήθος και να αποκαλυφθεί στους αιώνες …
… Ήρθα να τους απομακρύνω από την τύφλωσή τους, ώστε
να μπορώ να τους μιλήσω για τον Θεό, ο οποίος υπάρχει υπεράνω του σύμπαντος.
Βαδίστε λοιπόν πάνω στους τάφους τους, ταπεινώστε τις κακές τους προθέσεις και
σπάστε το ζυγό τους και υψώστε το έμβλημά μου. Σας έδωσα εξουσία πάνω σε όλα τα
πράγματα κάνοντάς σας υιούς του φωτός, για να μπορέσετε να βαδίσετε κυρίαρχοι
πάνω στη δύναμή τους”.
Αυτά είπε ο ευλογημένος Σωτήρας και ύστερα
εξαφανίστηκε απ’ αυτούς. Όλοι τότε οι μαθητές άρχισαν να ζουν μέσα στη μεγάλη
χαρά από κείνη την ημέρα. Και άρχισαν να κηρύττουν το Ευαγγέλιο του Θεού, το
αιώνιο, άφθαρτο Πνεύμα. Αμήν.»
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1. Απόκρυφα κείμενα της Καινής Διαθήκης, Τόμος 2, Εκδόσεις «Πύρινος Κόσμος»
2.
Εγκυκλοπαίδεια των Θρησκειών, Τόμος 1, Εκδόσεις «Αλκυών», λήμμα Απόκρυφα
3. Γλωσσάριο Αγίας
Γραφής, Εκδόσεις «Ελληνική Βιβλική Εταιρεία», Αθήνα 1997, λήμμα σοφία
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Προσοχή! Χωρίς όνομα ή
κάποιο ψευδώνυμο δεν γίνεται δημοσίευση σχολίου. Επίσης δεν πρέπει να είναι
υβριστικό και άσχετο με το θέμα του άρθρου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.