Σελίδες

13 Μαρ 2022

Αντιμετώπιση ενός αιρετικού από τον Όσιο Θεοφάνη τον Έγκλειστο. Μέρος Τέταρτο

Δ΄. Μου γράφετε ότι διαβάζει και διδάσκει μέσα από το Ευαγγέλιο. Ασφαλώς το άγιο Ευαγγέλιο και όλη η Καινή Διαθήκη είναι η πλέον πιστή πηγή, ο πραγματικός οδηγός της χριστιανικής ζωής, ο ασφαλής φάρος της σωστής πορείας προς την σωτηρία. Όσοι σώζονται, από την Καινή Διαθήκη αντλούν την γνώση για το πώς θ’ αγωνισθούν για την σωτηρία τους...

Αλλά δεν είναι εύκολο για τον καθένα που διαβάζει το Ευαγγέλιο να το κατανοεί πλήρως και να βαδίζει έτσι ασφαλώς στον δρόμο της σωτηρίας. Μπορεί κάποιος να διαβάζει το Ευαγγέλιο, αλλά να το ερμηνεύει λανθασμένα. Γι’ αυτόν το Ευαγγέλιο αποτελεί όργανο καταστροφής! Και δεν τον απαλλάσσει από τον έλεγχο και την καταδίκη του για την άγνοια της αληθείας το γεγονός ότι κρατά στο χέρι το Ευαγγέλιο, καθώς και ότι το μελετά.

Θα σας αναφέρω ένα παράδειγμα:

Έχουμε ένα κομμάτι πολύτιμο ύφασμα. Έρχεται ένας έμπειρος και εκλεκτός ράπτης, το κόβει και ράβει ένα ωραίο φόρεμα. Μπορεί όμως να έλθει ένας ανίδεος και κακόγουστος ράπτης, να το κόψει και να ράψει ένα τερατούργημα που ούτε το σώμα θα καλύπτει ούτε από τους καιρούς θα προστατεύει, δηλαδή θα καταστρέψει το πολύτιμο ύφασμα.

Το ίδιο συμβαίνει και με τους διάφορους κήρυκες του Ευαγγελίου. Μπορεί κάποιος να το διαβάζει και να το ερμηνεύει με τέτοιο τρόπο που ν’ ατιμάζει τον ατίμητο θησαυρό. Να το κηρύττει με τέτοιο τρόπο που να οδηγεί στην πλάνη ο οδηγός αυτός της σωτηρίας.

Και αυτό γιατί; Γιατί δεν γνωρίζει καλά τον δρόμο της σωτηρίας. Δεν γνωρίζει ορισμένες προϋποθέσεις της σωτηρίας ή μάλλον μερικά σημεία της πνευματικής πορείας, όπως π.χ. την πίστη, την τήρηση των εντολών, την απόκτηση της θ. Χάριτος κ.τ.λ. Στο Ευαγγέλιο τα σημεία αυτά δεν αναφέρονται συγκεντρωμένα, αλλά έχουν καταγραφεί σε διάφορα χωρία. Για να βαδίσει όμως κανείς ασφαλώς τον δρόμο της σωτηρίας πρέπει να γνωρίζει όλα τα αυτά σημεία.

Σ’ αυτό πολλοί σκοντάφτουν. Αρχίζει κάποιος να συγκεντρώνει διάφορα αγιογραφικά χωρία, που σχετίζονται άμεσα με την σωτηρία και αποτελούν βασικές προϋποθέσεις της, στρέφει μετά την προσοχή του σ’ ένα ή σε δύο απ’ αυτά, τ’ απομονώνει απ’ όλη την Αγ. Γραφή και φωνάζει: «Βρήκα, βρήκα τον δρόμο της σωτηρίας!»

Με τον τρόπο αυτό ο ένας διακηρύττει: «Πίστευε και θα σωθείς». Ο δεύτερος αποφαίνεται: «Απόκτησε τη θ. Χάρη και τίποτε άλλο δεν χρειάζεσαι». Ο τρίτος συμβουλεύει: «Αγάπα και θα φθάσεις στον ουρανό». Και οι άλλοι ομοίως.

Όλες αυτές οι υποδείξεις, είναι βεβαίως πραγματικές και στην Αγ. Γραφή βασισμένες. Αλλά καμιά ξεχωριστά δεν καλύπτει ολόκληρη την υπόθεση της σωτηρίας. Πρέπει κανείς όλα αυτά να τα συνενώσει και τότε θα αποκτήσει μια πλήρη γνώση της πραγματικής μορφής της σωτηρίας.

Να λοιπόν και ο ψευδοδιδάσκαλος σας ανάμεσα σ’ αυτούς που πλανήθηκαν. Ασφαλώς κι αυτός το Ευαγγέλιο διαβάζει, καθώς μου γράφετε, και διδάσκει το πώς θα σωθούμε. Παρουσιάζει όμως όλο το πλάτος του αγώνος που απαιτείται ή μόνον ένα μέρος των προσπαθειών; Προσέξτε στα λόγια του και θα διαπιστώσετε την έλλειψη: στο κήρυγμά του ακούγεται μόνο το «Μετανοείτε και πιστεύετε». Αυτό όμως περιλαμβάνει όλες τις σωτηριώδεις προσπάθειες; Ασφαλώς όχι.

Αλλά και αυτά ακόμη τα στοιχεία, μετάνοια και πίστις, διδάσκονται με πληρότητα; Λέει π.χ. «Μετανοείτε». Ρωτήστε τον: «Δηλαδή πρέπει και να εξομολογηθούμε; Κι αν δεν εξομολογηθούμε, πως θα λάβουμε την συγχώρεση των αμαρτιών μας;». Σ’ αυτό τίποτε δεν θα τολμήσει να πει. Θα ξεφύγει με την πολυλογία του. Σύμφωνα με την κακοδοξία του η εξομολόγησις δεν χρειάζεται, έστω κι αν αναφέρεται στην Αγ. Γραφή.

Ασφαλώς κανείς δεν θα επιχειρήσει να του αποδείξει ότι λέει ψέματα, όταν διδάσκει: «Μετανοείτε και πιστεύετε», διότι αυτά είναι απαραίτητα για τη σωτηρία και αποτελούν εντολές του Κυρίου. Μπορεί όμως κανείς να του αποδείξει από την Αγ. Γραφή ότι πλανιέται, όταν διακηρύττει ότι μόνον αυτά, η μετάνοια και η πίστη, εξασφαλίζουν τη σωτηρία. Διότι για τη σωτηρία χρειάζονται και πολλά άλλα.

Φαντασθείτε για μια στιγμή ένα γιατρό να δίνει μια συνταγή με πολλά φάρμακα και ο φαρμακοποιός να διαλέγει απ’ αυτά δυο ή τρία μόνο και να τα παραδίδει στον ασθενή λέγοντας: «Να, πάρε τα φάρμακα, που σου έγραψε ο γιατρός». Ο φαρμακοποιός αυτός δεν είναι ψεύτης και απατεώνας;

Το ίδιο όμως συμβαίνει και στην περίπτωσή σας. Ο Κύριός μας, που ήλθε για να μας θεραπεύσει από τα πάθη, έγραψε τα Ευαγγέλιά Του μια πλήρη θεραπευτική αγωγή για τη σωτηρία των ψυχών μας, που διατυπώνεται σε διάφορα χωρία. Ο νέος διδάσκαλός σας λοιπόν, άρπαξε δυο ή τρία απ’ αυτά και άρχισε να φωνάζει: «Ιδού για σας το σωτήριο φάρμακο! Πάρτε το και θα σωθείτε!». Κατά συνέπεια είναι ψεύτης και απατεώνας, όπως ακριβώς και ο φαρμακοποιός, που αναφέραμε.

Και σεις ακούγοντάς τον αποστομωθήκατε και του δώσατε θάρρος να διακηρύττει ανεμπόδιστα: «Πιστέψτε στον Σωτήρα Χριστό και θα σωθείτε».

Το παρόν άρθρο είναι από το βιβλίο του Οσίου Θεοφάνη του  Έγκλειστου «Απάνθισμα Επιστολών», Εκδόσεις Ιερά Μονή Παρακλήτου Ωρωπός Αττικής, 11η Έκδοση

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Προσοχή! Χωρίς όνομα ή κάποιο ψευδώνυμο δεν γίνεται δημοσίευση σχολίου. Επίσης δεν πρέπει να είναι υβριστικό και άσχετο με το θέμα του άρθρου 

2 σχόλια:

  1. Είμαι αδελφός Δημήτρης .Καλή μέρα σας και Χριστός Ανέστη παρακαλώ μπορείτε να μού πείτε μια συμβουλή ; Βλέπω ότι ο κόσμος χάνεται ο διάβολος κατακτά εδάφη με τους αντίθετους από τον θεό νόμους, ο κόσμος βαθμηδόν βαδίζει στον κατήφορο, θέλω να τους πω κάτι μπορείτε να μού πείτε τί να τους λεω ,για να τους έλκισει στον θεό διότι το ...μετανοειτε η το πιστέψτε στον Χριστό δεν είναι ολοκληρωμένο μυνημα...το ελάτε στην εκκλησία το ξέρουνε .ευχαριστώ πάρα πολύ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αδελφέ Δημήτριε καλημέρα σας. Επιτρέψτε μου την έκφραση, αλλά μου φάνηκε αστείο να ζητάτε τη συμβουλή μου, αφού εγώ είμαι αυτός που χρειάζεται τη δική σας. Συμμερίζομαι την αγωνία σας για την πορεία του κόσμου, αλλά δεν πρέπει να σας απογοητεύει αυτό, αφού ο κόσμος πάντα έτσι ήταν. Μια απλή ανάγνωση να κάνετε στα συγγράμματα των Πατέρων της Εκκλησίας μας θα διαπιστώσετε πως τα ίδια ίσχυαν και τότε – πολλές φορές μάλιστα και χειρότερα – όπως επίσης το ίδιο θα διαπιστώσετε αν αναγνώσετε εφημερίδες και έντυπα παλαιοτέρων ετών. Βέβαια τι χρειάζονται περισσότερα, αφού η ίδια η Γραφή μάς προετοιμάζει γι’ αυτό, όταν γράφει «ο κόσμος όλος εν τω πονηρώ κείται» 1η Ιωάννου 5:19.
    Όσο για την αγωνία σας το τι να λέτε στον κόσμο, και μόνο που έχετε αυτή την αγωνία φτάνει και περισσεύει, αφού είμαι βέβαιος πως ο κόσμος εκτιμά και προσλαμβάνει την αγωνία σας αυτή. Άλλωστε όπως γράφετε και σεις έχει μπουχτίσει από λόγια και τις εκφράσεις κλισέ. Πιστεύω πως με το παράδειγμά σας, τον τρόπο ζωής σας, την αγάπη που τους δείχνετε , και κυρίως με τη χάρη του Θεού θα βοηθηθούν περισσότερο.

    Χρήστος Παλάντζας
    Διαχειριστής του «Αντιαιρετικού»

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.