Κώστας Τσαπάρας – Συν/χος δάσκαλος
Το παρακάτω άρθρο του
Κώστα Τσαπάρα δημοσιεύτηκε στον «Λαμιακό Τύπο», στις 14 Νοεμβρίου 2012
Ακολουθεί η παράθεση του άρθρου:
Η αγάπη και η προσφορά δε γνωρίζουν σύνορα, χρώμα,
φυλές, πολιτισμό. Εδώ και εννέα χρόνια επιτελείται με τη χάρη του Θεού ένα
σπουδαίο ορθόδοξο ιεραποστολικό έργο στην καρδιά της Αφρικής, στο Γαλλικό
Κονγκό ή Congo Brazzaville που
βρίσκεται δίπλα στο Βελγικό Κονγκό, πρώην Ζαϊρ που αυτό γνώρισε την ορθοδοξία
τη δεκαετία του 1960 από τους πρώτους ιεραπόστολους π. Χρυσόστομο Παπασαραντόπουλο και π. Χαρίτωνα Πνευματικάκι. Και οι δύο
αναπαύονται τώρα στην αφρικάνικη γη, στην αυλή του Αγίου Ανδρέα στην Κανάγκα...
Στο Congo Brazzaville δραστηριοποιείται ιεραποστολικά
το πνευματικό παιδί του π. Χαρίτωνα, ο αγιορείτης ιερομόναχος π. Θεολόγος
Χρυσανθακόπουλος και τώρα πατριαρχικός επίτροπος στη νεοσύστατη επισκοπή Congo-Gabon.
Με τον π. Θεολόγο γνωριστήκαμε πριν
πολλά χρόνια από τότε που υπηρέτησε , στην πόλη μας, τη στρατιωτική του θητεία,
ύστερα από τις σπουδές του στην αρχιτεκτονική σχολή του ΕΜΠ και τις
μεταπτυχιακές του σπουδές στο Παρίσι. Μετά το στρατό κατατάχτηκε στις τάξεις
του μοναχισμού στο Άγιο Όρος. Στη συνέχεια διακόνησε για μια οκταετία στην
Αρχιεπισκοπή Αλβανίας. Την τελευταία δεκαετία με τις πολύτιμες αρχιτεκτονικές
του γνώσεις και κυρίως με το ιεραποστολικό του ζήλο εργάζεται αθόρυβα και
ταπεινά σ’ αυτή την επισκοπή που διψάει να γνωρίσει την ορθοδοξία.
Τη Δημοκρατία του Κονγκό τη διασχίζει ο
ισημερινός. Έχει έκταση 342.000 τ.χμ. και πληθυσμό 4.000.000 κατοίκους. Πρώην
γαλλική αποικία που έγινε ανεξάρτητη το 1960. Γύρω στο ήμισυ του πληθυσμού ζουν
κάτω από το όριο της φτώχειας με 1,25 δολάρια καθημερινά.
Το 1997 έζησε έναν εμφύλιο πόλεμο που
άφησε πίσω του δυστυχία, καταστροφή, ανάπηρους, ορφάνια, φτώχεια και εξαθλίωση.
Μετά το τέλος του πολέμου και με την άφιξη του π. Θεολόγου ο ορθόδοξος σπόρος «
έπεσεν εις την γην την αγαθήν και εποίησε καρπόν εκατονταπλασίονα » (Λουκά 8,8)
Αυτή την τριτοκοσμική χώρα είχα τη χαρά να
επισκεφτώ δύο φορές και για μεγάλο χρονικό διάστημα, μετά τη συνταξιοδότησή μου
και να εργαστώ κοντά του.
Στην παραλιακή πόλη του Ατλαντικού
ωκεανού, στο Pointe-Noire που είχε την τύχη να μη γευτεί τα δεινά του εμφύλιου
πολέμου, αναπτύχτηκαν τρεις ορθόδοξες ενορίες: του Αγίου Δημητρίου, της Αγίας
Φωτεινής και της Αναλήψεως του Κυρίου. Εκεί είναι η βάση της νεοσύστατης
επισκοπής και ο ραδιοφωνικός σταθμός της τοπικής ορθόδοξης εκκλησίας.
Σ’ αυτές τις ενορίες οι oρθόδοξοι ιθαγενείς ιερείς λειτουργούν με ιεροπρέπεια,
προσευχόμενοι σε απόλυτη τάξη και ησυχία. Οι νεανικές χορωδίες με τις γλυκόηχες
φωνές, ψέλνουν με άνεση και ακρίβεια πολλά βυζαντινά μέλη και συχνά σε τρεις
γλώσσες: πρώτα ελληνικά, κατόπιν γαλλικά και τέλος munukutumba (στην γλώσσα
τους): Κύριε ελέησον! Seigneur air pritie! Foumou tala beto kiadi!
Σε απόσταση εκατοντάδων χιλιομέτρων
βρίσκονται άλλες ορθόδοξες εκκλησίες στο Dolisie, Nkayi, Brazzaville, Impfondo
και τώρα τελευταία βαπτίστηκαν αρκετοί
Πυγμαίοι που ζουν στα τροπικά δάση.
Στο Dolisie, στην πόλη που τη σημάδεψε ο πόλεμος και η φτώχεια,
δημιουργήθηκε το 2007 μια στέγη. Τη στέγη αυτή έκτισε η αγάπη από την Ελλάδα.
Είναι το ορφανοτροφείο «Άγιος Ευστάθιος» που φιλοξενεί 30 ορφανά και από τους
δύο γονείς. Τα παιδιά αυτά δεν προέρχονται από ορθόδοξες οικογένειες.
Εντάχθηκαν πρώτα στην κοινότητα του ορφανοτροφείου, κατηχήθηκαν και ύστερα από
επιθυμία τους βαπτίστηκαν. Παρακολουθούν τις πρωινές και απογευματινές
ακολουθίες που τελούνται στο γειτονικό ναό της Αγίας Ειρήνης της
Μεγαλομάρτυρος, το δικό τους ναό, ψάλλουν και υπηρετούν στο ιερό. Το ίδρυμα
αυτό λειτουργεί με μηνιαίες προσφορές ανάδοχων οικογενειών από την Ελλάδα.
Στην φωτογραφία τα
υιοθετημένα ορφανά από τη Λαμία: Σεβαστιανός, Ματθαίος, Κων/νος, Ευστάθιος και
Ιωάννης. Φέτος προστέθηκαν άλλα τρία παιδιά: Ο Δαβίδ, ο Γεώργιος και ο Χρίστος
Στον ίδιο χώρο λειτουργεί από το 2008 το
σχολείο Lumiere des Nations (ΦΩΣ ΕΘΝΩΝ) που κτίστηκε
με δωρεές που συγκεντρώθηκαν από το Σύλλογο Ορθοδόξου Ιεραποστολής « Ο
ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΣ » Πάτρα και το μεγαλύτερο μέρος τους προέρχονται από ορθοδόξους της
Αυστραλίας. Το σχολείο λειτουργεί το πρωί ως Δημοτικό και το απόγευμα ως
Γυμνάσιο – Λύκειο. Παρακολουθούν τα μαθήματα 500 παιδιά μαζί με τα ορφανά και στις
δύο βαθμίδες. Η λειτουργία του, συμπεριλαμβανομένων των μισθών των δασκάλων,
των καθηγητών και του προσωπικού,
κοστίζει 10 ευρώ ανά μαθητή το μήνα.
Η οικονομική κρίση δυσκολεύει τους φίλους
της ιεραποστολής να συνεχίσουν να βοηθούν τη λειτουργία του σχολείου. Έτσι
βρίσκω σήμερα την ευκαιρία να αναφερθώ στην έκκληση του π. Θεολόγου που έκανε
μέσα από το περιοδικό «ΦΩΣ ΕΘΝΩΝ» του προαναφερθέντος Συλλόγου «Ο ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΣ» της Πάτρας που παρακαλεί,
όποιον επιθυμεί και μπορεί να αναλάβει τα δίδακτρα ενός μικρού μαθητή που
σπουδάζει στην αγκαλιά της ορθόδοξης εκκλησίας. Γινόμαστε έτσι συνεργοί στο
ιεραποστολικό έργο μέσω του «ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΥ», που έχει ανοίξει γι’ αυτό το σκοπό
τον λογαριασμό: 619/63553212 στην Εμπορική Τράπεζα.
Το σχολείο «ΦΩΣ ΕΘΝΩΝ»
στο Dolisie
Παιδιά περιμένουν να
γίνουν μαθητές
Το τελευταίο
διάστημα ο π. Θεολόγος έχει προχωρήσει βόρεια του ισημερινού στην πόλη Impfondo. Η πόλη αυτή με είκοσι χιλιάδες περίπου
κατοίκους βρίσκεται στην όχθη του τεράστιου παραπόταμου του Congo που
λέγεται Ubangui. Εκεί βρίσκονται υπηρεσίες του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες
γιατί φιλοξενούνται στην πόλη πολλοί Ρουαντέζοι και Ζαϊρινοί που έφυγαν από τις
πατρίδες τους λόγω των εμφυλίων πολέμων.
Στο Impfondo ο π. Θεολόγος βρήκε φιλόξενη ατμόσφαιρα, ευγενικούς
και πρόθυμους ανθρώπους, φιλικές τις αρχές και έντονη φυσική ομορφιά. Οι
πολίτες έχουν ευλάβεια και πνευματική αναζήτηση. Ο ποταμός Ubangui γίνεται Ιορδάνης αρκετές φορές για να βαπτίζονται
αφρικανοί αδελφοί μας, ύστερα από προσεκτική κατήχηση. Ακολουθούν οι γάμοι
νεοφωτίστων ζευγαριών. Οι ορθόδοξοι πλέον αδελφοί μας, σε δωμάτιο σπιτιού που
λειτουργεί ως παρεκκλήσι, τελούν τις καθημερινές ακολουθίες και λειτουργούνται
όταν τους επισκέπτεται ιερέας.
Κοντά στο
Impfondo βρίσκονται οι καλύβες των Πυγμαίων. Είναι ένας
ευγενικός και εργατικός λαός που ζει μέσα στα δάση των βροχών, στη ζούγκλα του
ισημερινού. Ζουν με παντοειδείς ελλείψεις και στερήσεις. Είναι μικρόσωμοι με λίγο μακριά χέρια και
ασχολούνται με το κυνήγι. Έχει ξεκινήσει η κατήχησή τους και δέχτηκε το
βάπτισμα μία ομάδα απ’ αυτούς.
Η παραμονή μου στα παραπάνω ιδρύματα
(ορφανοτροφείο και σχολείο) για τρεισήμισι μήνες παρακολουθώντας τη λειτουργία
τους, γνωρίζοντας από κοντά τις δυσκολίες και τα προβλήματά τους, με κάνει να ενώσω
κι εγώ τη φωνή μου με τον π. Θεολόγο για βοήθεια. Ζητάμε "το δίλεπτο της χήρας", αυτό που επήνεσε ο
Κύριος, γιατί δόθηκε από το υστέρημα.
Ο π. Θεολόγος κατηχεί
και βαπτίζει τους Πυγμαίους στη ζούγκλα του Congo Brazzaville
Στα
παραπάνω ιδρύματα (ορφανοτροφείο και σχολείο) της νεοσύστατης ορθόδοξης
επισκοπής Congo-Gabon, πολλοί Λαμιώτες
ευαισθητοποιήθηκαν και έδειξαν και δείχνουν έμπρακτα την αγάπη τους. Έχουν
αναλάβει τα τροφεία οκτώ πεντάρφανων παιδιών. Οι περισσότεροι έχουν δώσει δικά
τους ονόματα κατά τη βάπτισή τους και ενδιαφέρονται για την πρόοδό τους. Η
πνευματική αυτή υιοθεσία έχει γίνει μέσω του Συλλόγου της Εξωτερικής
Ιεραποστολής ο «ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΣ» στην Πάτρα, Μιαούλη 68, τηλ. 2610329737.
Τώρα τελευταία και ύστερα από έκκληση του
ιεραποστόλου π. Θεολόγου που λόγω της οικονομικής κρίσης κινδυνεύει να
σταματήσει τη λειτουργία του, το Σχολείο «ΦΩΣ ΕΘΝΩΝ» της ιεραποστολής στο Dolisie, αρκετοί συμπολίτες μας ενδιαφέρθηκαν να κάνουν
εκπαιδευτική υιοθεσία μέσω του προαναφερθέντος Συλλόγου.
Στη φωτογραφία οι
μαθητές που μαθαίνουν γράμματα στην αγκαλιά της εκκλησίας στο Dolisie με τις εκπαιδευτικές
υιοθεσίες των Λαμιωτών
Αγαπητοί
συμπολίτες μου, εκφράζω τη χαρά μου, την ευγνωμοσύνη μου σε όλους εσάς που
στηρίζετε το έργο της ιεραποστολής στην καρδιά της Αφρικής.
Ευχαριστίες και από τον ιεραπόστολο π.
Θεολόγο, τον πρόεδρο του συλλόγου «Ο ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΣ» τον κ. Νίκο Σίμο και τους
διευθυντές των ιδρυμάτων του Dolisie
του Congo Brazzaville.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Προσοχή! Χωρίς όνομα ή
κάποιο ψευδώνυμο δεν γίνεται δημοσίευση σχολίου. Επίσης δεν πρέπει να είναι
υβριστικό και άσχετο με το θέμα του άρθρου.
20 σχόλια:
Αγαπητέ Κώστα ΕΥΓΕ!!!
Αγαπητοί μου, Χριστός Ανέστη!
Εντελώς τυχαία ανέγνωσα τη δημοσίευση σας στον παρόντα ιστότοπο και σας ευχαριστώ για την αγάπη με την οποία περιβαλλετε την ιεραποστολική προσπάθεια της Εκκλησίας του Κονγκο.
Επιτρέψτε μου όμως να εκφράσω την έκπληξη μου για το θεμα της υποστήριξεως των παιδιών και μάλιστα των οκτώ εκ των ορφανων, διότι έχω πλήρη άγνοια περί αυτής της δρασεως. Επίσης, σας πληροφορώ οτι εώς σημερα η Επισκοπη επωμίζεται την δαπάνη λειτουργίας του σχολείου, η οποία ανέρχεται στο ύψος των 3.500 μηνιαίως.
Παρακαλω λοιπόν, επειδη πολύς λόγος γίνεται στο διαδίκτυο περί της ιεραποστολης στο Κονγκο και μάλιστα με προκλητική αδιαφορία προς τον επιχωριο πρώτο Επίσκοπο της νεοφύτου αυτής Επισκόπης, να έχω τεκμηριωμενως τα πλήρη στοιχεία των όσων αναφέρετε.
Με τιμή και ευχαριστίες
Ο Επισκοπος Κονγκό- Μπραζαβίλ και Γκαμπόν
Παντελεήμων
Το σχολιασθέν άρθρο από το Θεοφιλέστατο Επίσκοπο Κονγκό Μπραζαβίλ και Γκαμπόν δημοσιεύτηκε στο Λαμιακό Τύπο,αρ.φ.20239/14-11-2012
προ της εκλογής του ως πρώτου Επισκόπου της νεοσύστατης επισκοπής.
Αγαπητέ κ. Κώστα, αν και δεν σας γνωρίζω προσωπικά, σας συγχαίρω για το έργο σας. Δεν αντιλαμβάνομαι γιατί, αφού το άρθρο σας δημοσιεύθηκε στις 14.11.2012 πριν την εκλογή του Επισκόπου Κονγκό, ο Επίσκοπος μιλάει "για πλήρη αδιαφορία προς τον επιχώριο πρώτο Επίσκοπο της νεοφύτου Επισκοπής"!!!!!!!! Μήπως πιστεύει ότι οι αρθρογράφοι έχουν προορατικό χάρισμα; Και αφού δεν είχε ακόμη εκλεγεί με ποιο δικαίωμα ζητάει να έχει "τεκμηριωμένως τα πλήρη στοιχεία" όσων αναφέρετε στο άρθρο σας; Μετά την εκλογή του μπορεί να είναι "ο επιχώριος Επίσκοπος" αλλά πριν την εκλογή του πώς απαιτεί στοιχεία και με τέτοιο τρόπο; Μάλλον δεν θα γνωρίζει ότι εκκλησιολογικά ο επίσκοπος δεν έχει δικαίωμα να ελέγξει τα προ της εκλογής του αλλά ο τοποτηρητής επίσκοπος (αν υπήρχε)! Κρίμα! Στην ορθόδοξη Εκκλησία ο Επίσκοπος είναι πνευματικός πατέρας και όχι ελεγκτής των δωρητών. Όταν σε μια μητρόπολη ένας πιστός κάνει μια δωρεά σε μια ενορία ή σε ένα ίδρυμα, είναι υποχρεωμένος να δώσει τα στοιχεία του στον Μητροπολίτη; Ποια περίεργη αντίληψη κουβαλούν μερικοί "νεόφυτοι" Επίσκοποι; Απωθούν τους δωρητές, αντί να τους καλούν να βοηθήσουν!!! Με εκτίμηση
Ιωάννης Π.
ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΗ ΑΝΤΙΑΙΡΕΤΙΚΟΥ
Αγαπητέ κ. Παπά, αξίζει εκ μέρους μου μια απαραίτητη διευκρίνιση, όσον αφορά το σχόλιο του Σεβασμιότατου κ. Παντελεήμονα. Χθες πρόσθεσα σαν εισαγωγή - μετά από ενημέρωση μου από τον κ. Τσαπάρα - στο άρθρο πως το εν λόγω άρθρο είχε δημοσιευτεί στο "Λαμιακό Τύπο", προ της εκλογής του κ. Παντελεήμονα. Συνεπώς ο Σεβασμιότατος όταν έκανε το σχόλιό του δεν το γνώριζε αυτό.
Μετά τιμής
Χρήστος Παλάντζας - διαχειριστής του "Αντιαιρετικού"
Αξιότιμε κ. Παλάντζα,
Ευχαριστώ για την απάντηση-διευκρίνιση. Αυτό όμως δεν αναιρεί τις παρατηρήσεις μου στο δεύτερο μέρος του σχολίου μου, ότι "Στην ορθόδοξη Εκκλησία ο Επίσκοπος είναι πνευματικός πατέρας και όχι ελεγκτής των δωρητών. Όταν σε μια μητρόπολη ένας πιστός κάνει μια δωρεά σε μια ενορία ή σε ένα ίδρυμα, είναι υποχρεωμένος να δώσει τα στοιχεία του στον Μητροπολίτη; Ποια περίεργη αντίληψη κουβαλούν μερικοί "νεόφυτοι" Επίσκοποι; Απωθούν τους δωρητές, αντί να τους καλούν να βοηθήσουν!!!", στο οποίο βέβαια δεν περιμένω απάντηση, γιατί κανένας μητροπολίτης δεν ζητάει στοιχεία των δωρητών. Άλλωστε το "μη γνώτω η αριστερά σου..." φαίνεται ότι το αγνοεί ο συγκεκριμένος επίσκοπος. Ίσως ξεχνάει επίσης ότι οι Απόστολοι για τη διακονία των τραπεζών διάλεξαν τους 7 διακόνους, γιατί δεν είναι έργο τους τα οικονομικά αλλά τα πνευματικά θέματα... Αντί να ευχαριστήσει όσους εργάζονται για την επισκοπή του ανιδιοτελώς και εθελουσίως επιζητεί τον έλεγχο και δη με το ύφος που διαπιστώσατε.
Μετά τιμής
Ιωάννης Π.
@Ίσως ξεχνάει επίσης ότι οι Απόστολοι για τη διακονία των τραπεζών διάλεξαν τους 7 διακόνους, γιατί δεν είναι έργο τους τα οικονομικά αλλά τα πνευματικά θέματα... @
Μετά τιμής
Ιωάννης Π.
Aγαπητέ Ιωάννη, θα σε κάνω μία ερώτηση.
Ο έκαστος Επίσκοπος δεν πρέπει να γνωρίζει τα οικονομικά της Μητροπόλεως του; (Ορφανοτροφεία Γηροκομεία κ.λ.π.)
Ζηλωτής.
Φαίνεται πως τα ελληνικά μου δεν γίνονται κατανοητά!!! Ο κ. Κώστας έγραψε ότι: "Έχουν αναλάβει (οι Λαμιώτες) τα τροφεία οκτώ πεντάρφανων παιδιών. Οι περισσότεροι έχουν δώσει δικά τους ονόματα κατά τη βάπτισή τους και ενδιαφέρονται για την πρόοδό τους. Η πνευματική αυτή υιοθεσία έχει γίνει μέσω του Συλλόγου της Εξωτερικής Ιεραποστολής ο «ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΣ» στην Πάτρα, Μιαούλη 68, τηλ. 2610329737". Σαφέστατο!!!
Αν ο συγκεκριμένος επίσκοπος έχει απορίες, γιατί δεν απευθύνεται στον παραπάνω σύλλογο να μάθει τις λεπτομέρειες που αγνοεί!!! Πόσον καιρό είναι επίσκοπος εκεί; Δεν ενημερώθηκε για τη δράση αυτού του συλλόγου; Δεν ενημερώθηκε από τον προηγούμενο τοποτηρητή της Επισκοπής;
Επί πλέον εγώ έγραψα: "κανένας μητροπολίτης δεν ζητάει στοιχεία των δωρητών. Άλλωστε το "μη γνώτω η αριστερά σου...". Γιατί πρέπει ο Επίσκοπος να γνωρίζει τους δωρητές; Όσο για το αν πρέπει ο επίσκοπος να γνωρίζει τα οικονομικά φαίνεται ότι αγνοεί ο "Ζηλωτής" πως υπάρχουν σε κάθε μητρόπολη οικονομικές υπηρεσίες που ασχολούνται με τα οικονομικά. Αν πρέπει να ενημερώσουν τον επίσκοπο το κάνουν. Δεν είναι όμως έργο του Επισκόπου τα οικονομικά ούτε είναι τρόπος να γράφει "να έχω τεκμηριωμένως τα πλήρη στοιχεία....". Εγώ ως δωρητής δεν επιθυμω να δοθούν τα στοιχεία μου στον Επίσκοπο. Κάποιοι εργάτες του ευαγγελίου προσφέρθηκαν να βοηθήσουν και υπάρχουν Λαμιώτες που προσφέρουν από το υστέρημά τους. Τι πιο απλό να είχαν τον έπαινο και την παρότρυνση να συνεχίσουν να βοηθούν την επισκοπή του Κονγκό, αντί αυτού του κειμένου.
Ίσως είναι άπειρος ο ανωτέρω επίσκοπος, αλλά το ύφος του δείχνει τον άνδρα, καθώς "αρχή άνδρα δείκνυσι".
Με τιμή
Ιωάννης Π.
Αγαπητέ Ιωάννη Π,και κ. Παππά
Οι Άγιοι Απόστολοι δεν εξέλεξαν αυτοί τους 7 διακόνους αλλά ανέθεσαν την εκλογή στους πιστούς, αφού τους καθόρισαν τα κριτήρια ,ότι δηλαδή θα πρέπει να είναι οι 7 διάκονοι ''πλήρεις Πνεύματος Αγίου καισοφίας!!!τους είπαν συγκεκριμένα ''επισκέψασθε ούν αδελφοί, άνδρας εξ υμών μαρτυρουμένους επτά,πλήρεις Πνεύματος Αγίου και σοφίας,ούς καταστήσομεν επί της χρείας ταύτης,''ημείς δε τη προσευχή και τη διακονία του λόγου προσκαρτερήσομεν,και ήρεσεν ο λόγος ενώπιον του πλήθους και εξελέξαντο Στέφανον,άνδρα πλήρη πίστεως και Πνεύματος Αγίου,καιΦίλιππον και..
Άν δηλαδή για την επιλογή των 7 διακόνων οι θεόπνευστοι Άγιοι Απόστολοι αυτά τα κριτήρια επιλογής
εθέσπισαν τουλάχιστον αυτά δεν πρέπεινα ισχύουν και για την εκλογή των Επισκόπων ;;;
Έτσι το κύριο έργο κάθε Επισκόπου , είναι η προσευχή και η διακονία του λόγου...Πραξ. Αποστ.κεφ.στ.3-7
Το ερώτημα είναι για την κάθε τοπική Ορθόδοξη Εκκλησία άν οι πιστοί, οι διάκονοι της, και πρωτίστως ο Επίσκοπος τους κοσμούνται με αυτά τα Αγιοπνευματικά χαρίσματα.
Άν όχι, τότε αλλοίμονο μας γιατί ο Κύριος εγγύς, για όσους τολμούν ανάξια να τον εκπροσωπούν....
Άγγελος Αντωνέλλης
@Όσο για το αν πρέπει ο επίσκοπος να γνωρίζει τα οικονομικά φαίνεται ότι αγνοεί ο "Ζηλωτής" πως υπάρχουν σε κάθε μητρόπολη οικονομικές υπηρεσίες που ασχολούνται με τα οικονομικά.@
Φίλε συνομιλητή Ιωάννη Π. μπορείς να μου εξηγήσεις ποιες είναι αυτές οικονομικές υπηρεσίες που ασχολούνται με τα οικονομικά της Μητροπόλεως;
Ζηλωτής .
Αγαπητέ Ζηλωτή, διακρίνω μια ειρωνεία στο ερώτημά σας. Δεν θα μπω στη διαδικασία να κάνω μαθήματα οργάνωσης των οικονομικών υπηρεσιών των μητροπόλεων. Αν ενδιαφέρεστε μπορείτε να δείτε τον Σύνδεσμο των εφημερίων
http://efimeriosgr.blogspot.gr/2010/07/blog-post_2979.html
Επίσης http://efimeriosgr.blogspot.gr/2010/07/blog-post_5946.html
για τις βασικές πηγές εσόδων των μητροπόλεων (βασικές, όχι έκτακτες, όπως οι χορηγίες και οι δωρεές, οι οποίες ανήκουν στα έσοδα επίσης),
όπου αναλυτικά αναφέρονται οι υπηρεσίες αυτές. Σε κάθε μητρόπολη πάντως υπάρχουν οικονομικές υπηρεσίες, Λογιστήριο, Διαχείριση ΤΠΟΕΚΕ (Ταμείο Προνοίας και ασφάλισης ιερέων) Ταμείο φιλανθρωπικό και σε μερικές μητροπόλεις και Γραφείο ιεραποστολής.
Ο μητροπολίτης δεν ασχολείται με τα οικονομικά της μητρόπολής του, παρά μόνο ενημερώνεται όταν πρέπει. Το έργο του είναι πνευματικό, πρέπει να είναι τέτοιο. Σε καμιά περίπτωση όμως δεν ζητάει, όπως ο ανωτέρω επίσκοπος, πλήρη στοιχεία των δωρεών, γιατί αυτές μπορεί να είναι μυστικές κατά το "μη γνώτω η αριστερά σου τι ποιεί η διεξιά σου, όπως η σου η ελεημοσύνη εν τω κρυπτώ, και ο πατήρ σου ο βλέπων εν τω κρυπτώ αποδώσει σοι εν τω φανερώ" (Ματθ. 6, 3-4).
Ι.Παπάς
@Ο μητροπολίτης δεν ασχολείται με τα οικονομικά της μητρόπολής του…@
Αγαπητέ Ιωάννη Π. με παρότρυνες να διαβάσω αυτό το άρθρο (http://efimeriosgr.blogspot.gr/2010/07/blog-post_2979.html).
Σε ερωτώ τα εφάπαξ ποσά που προβλέπεται στον προϋπολογισμό ποιος τα κανονίζει; Η απάντηση είναι απλή. Ο έκαστος Μητροπολίτης είναι ο αρμόδιος και υπεύθυνος σε αυτά! Είναι κακό να γνωρίζει ο Επίσκοπος τα οικονομικά της Μητροπόλεως του; Ποιος κανόνας τα απαγορεύει αυτό;
Να ξέρεις υπάρχει «Συνοδική Επιτροπή επί των Οικονομικών» που αποτελούνται από Αρχιερείς! (Πηγή ΔΙΠΤΥΧΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ). Μάλλον δεν τα ξέρεις καλά φίλε μου. Φυσικά πάνω από όλα είναι τα πνευματικά. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι ο Επίσκοπος δεν πρέπει να ασχολείται και με τα οικονομικά. Στο ξαναλέω, δείξε μου ένα κανόνα της Ορθοδόξου Εκκλησίας που να απαγορεύει στον Επίσκοπο να μην ασχολείται καθόλου με τα οικονομικά.
Ζηλωτής
Αγαπητέ κ. Ιωάννη Π. απάντηση δεν έλαβα.
Στο ξανά υπενθυμίζω:
Δείξε μου ένα κανόνα της Ορθοδόξου Εκκλησίας που να απαγορεύει στον Επίσκοπο να μην ασχολείται καθόλου με τα οικονομικά;
Ζηλωτής.
Αγαπητοί μου
Χριστός Ανέστη!
Για τελευταία φορά θα σας γράψω εντίμως τις θέσεις μου. Υπηρετώντας άλλωστε την Εκκλησία στο Κονγκό δε έχω το προνόμιο του άπλετου χρόνου στη διάθεσή μου, ούτε αρέσκομαι σε αντιπαραθέσεις.
Εν τέλει, όποιος επιθυμεί να έχει προσωπική άποψη για το έργο της Εκκλησίας μας εδώ, δεν έχει παρά να εμβολιασθή κατά της χολέρας -διάγουμε περίοδο επιδημίας- του τύφου, του κίτρινου πυρετού και της ελονοσίας και να έρθει να εργασθή εδώ εθελοντικώς, αφήνοντας για λίγο την ασφάλεια της πατρίδος μας, για να αποκομίσει τις δικές του εντυπώσεις ελεύθερα και αβίαστα.
Σας λέω λοιπόν ότι το σχόλιό μου εγράφη στις 6 Ιουνίου 2013, για το κείμενο που έφερε ημερομηνία ανάρτησης 2 Ιουνίου.
Υπένθυμίζω ότι εξελέγην Επίσκοπος του Κονγκό στις 21 Νοεμβρίου 2012 και εχειροτονήθην στην Αλεξάνδρεια στις 2 Δεκεμβρίου 2012.
Ασφαλώς και έχετε απόλυτο δίκιο να λέτε ότι οφείλουν οι προ εμού να με ενημερώσουν περί της εν γένει καταστάσεως της Επισκοπής, την οποίας κατεστάθην Επίσκοπος. Αν λοιπόν με είχαν ενημερώσει, και μάλιστα εγγράφως και επισήμως, δεν θα είχα κανένα λόγο να ζητώ τις διευκρινίσεις που ανήρτησα στο προηγούμενο σχόλιό μου.
Νομίζω ότι δεν χρήζει απαντήσεως η άποψη για το αν ο Επίσκοπος οφείλει να γνωρίζει και να ελέγχει τα οικονομικά της Επισκοπής του...
Επίσης, τα Ιδρύματα προς τα οποία δίδονται τα χρήματα που υπάγονται? Είναι ιδιωτικές πρωτοβουλίες ή καθιδρύματα της Εκκλησίας?
Υπάρχει Κανών της Εκκλησίας που εξαιρεί αυτά από την πνευματική και διοικητική δικαιοδοσία του Επισκόπου? Π.χ. ο Μ.Βασίλειος ήταν επισκέπτης-εθελοντής της περιωνύμου "Βασιλειάδος", η υπεύθυνος ΄Ποιμενάρχης συνολικώς γι' αυτήν?
Οι δωρητές που με όλη τους την καρδιά και πάρά την οικονομική δυσπραγία των καιρών προσφέρουν, δεν αξίζουν μίας ευχαριστηρίου επιστολής από τον οικείο Επίσκοπο -την απόδειξη εισπράξεως την θεωρώ αυτονόητη- ως έκφραση ευγνωμοσύνης?
Ποιός έχει την ευθύνη των ορφανών εδώ στο Κονγκό έναντι του Νόμου και του Κράτους? Ποιός φέρει την ευθύνη της σωστής σίτισης, των συνθηκών διαβιώσεως, της σωματικής ασφαλείας αυτών, της ευρύθμου λειτουργίας των ιδρυμάτων και ποίος φέρει ακεραία την ευθύνη έναντι της τοπικής νομοθεσίας, ο κανονικώς εκλελεγμένος και επισήμως αναγνωρισμένος από τις Αρχές Επίσκοπος ή οι εξ αποστάσεως φιλανθρώπως προσφέροντες δωρητές?
Λοιπόν, με ποία λογική ο Ποιμενάρχης που διαποιμαίνει μία τοπική Εκκλησία, φέρει απολύτως σύνολη την ευθύνη των δομών της αυτής, αλλά όχι των οικονομικών της που είναι απαραίτητα για την προαγωγή του πνευματικού, ποιμαντικού, ιεραποστολικού, ανθρωπιστικού κλπ έργου?
Αγαπητοί μου,
Ο πάνσοφος ελληνικός λαός λέει "όσα ξέρει ο νοικοκύρης, δεν τα ξέρει ο κόσμος όλος" και "οποιος είναι απέξω από τον χορό, πολλά τραγούδια ξέρει"!
Η Ορθόδοξη Εκκλησία στην δισχιλιτή Της πορεία δεν γνωρίζει ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΕΡΓΟ ΠΟΥ ΕΠΙΖΗΤΕΙ ΤΟΝ ΕΠΑΙΝΟ,ΟΥΤΕ ΚΑΝΕΙ ΣΗΜΑΙΑ ΤΗΣ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΕΞΑΘΛΙΩΣΗ, γνωρίζει και διδάσκει την εν σιωπή προσφορά και την εν αφανεία διακονία με τιμιότητα και απόλυτη διαφάνεια.
"Γνώσετε την αλήθειαν, και η αλήθεια ελευθερώσει υμάς" Λουκ.18,8
Με ευγνωμοσύνη για την συναρωγή σας προς την τοπική Εκκλησία του Κονγκό και αγάπη Χριστού
Ο Επίσκοπος Μπραζαβίλ Παντελεήμων
Σέβομαι την απάντησή σας Σεβασμιώτατε, σχετικά με την μη ενημέρωσή σας. Μακάρι να είχαμε χρόνο να βοηθήσουμε στο πολύ σημαντικό έργο της ιεραποστολής, που είναι έργο Θεού. Δεν ωφελεί να έχω αντιπαράθεση μαζί σας για ορισμένα σημεία που δεν συμφωνώ, γιατί το σημαντικό είναι αυτό που είπατε, ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία "γνωρίζει και διδάσκει την εν σιωπή προσφορά και την εν αφανεία διακονία με τιμιότητα και απόλυτη διαφάνεια".
Η απάντησή μου αφορά τον φίλο ζηλωτή, που νομίζει ότι τα ξέρει όλα!!! Ο λαός λέει "από την πόλη έρχομαι..." Εγώ μίλησα για μητροπόλεις και εσύ απαντάς για «Συνοδική Επιτροπή επί των Οικονομικών» που αποτελούνται από Αρχιερείς!
Και τα εφάπαξ ποσά, που γράφεις, τι δουλειά έχουν με τις μητροπόλεις; Έλεος!!!! Τρεις φορές έλεος!! Στις μητροπόλεις υπάρχουν αρχιερείς που αποτελούν το συμβούλιο αυτό; στην Επισκοπή Κονγκό υπάρχουν τόσοι αρχιερείς που αποτελούν συμβούλιο αρχιερέων; Αυτά που γράφουν τα δίπτυχα αναφέρονται στις οικονομικές υπηρεσίες της Ιεράς Συνόδου και όχι στις μητροπόλεις.
Το αν τα ξέρω καλά ή όχι, όπως ειρωνικά γράφεις, δεν με απασχολεί. Βλέπω τη δική σου γνώση και εκπλήσσομαι!!! Με εντυπωσιάζει όμως η αβάσταχτη ελαφρότητα όποιου απαιτεί να απαγορεύεται από κανόνες η ενασχόληση του επισκόπου με τα οικονομικά. Και βέβαια δεν απαγορεύεται, αν αυτό είναι το πρόβλημά σου. Και άλλα δεν απαγορεύονται και πολλά απαγορεύονται από τους κανόνες. Είναι αυτό απόδειξη και υπόδειξη για το έργο τού επισκόπου; Αυτό που είπα είναι ότι ο μητροπολίτης πρέπει να ασχολείται με τα πνευματικά θέματα. Και βέβαια ο Μητροπολίτης ενημερώνεται από τις οικονομικές υπηρεσίες. Το έγραψα αυτό και στο προηγούμενο σημείωμά μου. Αυτό δεν σε καλύπτει ή διαβάζεις επιλεκτικά τα σημειώματά μου; Αυτό που είπα δυο φορές είναι ότι "κανένας μητροπολίτης δεν ζητάει στοιχεία των δωρητών. Δεν δικαιούται. Άλλωστε το "μη γνώτω η αριστερά σου..." είναι αρχή του ευαγγελίου, αγαπητέ ζηλωτή. Αν θέλω να μείνω ανώνυμος δωρητής κανένας μητροπολίτης δεν έχει δικαίωμα να μάθει τα στοιχεία μου. Αν χρειάζομαι απόδειξη φανερώνω την ταυτότητά μου.
Σαφές;
Ιωάννης Π.
@Εγώ μίλησα για μητροπόλεις…
Και τα εφάπαξ ποσά, που γράφεις, τι δουλειά έχουν με τις μητροπόλεις; Έλεος!!!! Τρεις φορές έλεος!!@
Aγαπητέ Ιωάννη Π.
Έχεις γράψει: (Ο μητροπολίτης δεν ασχολείται με τα οικονομικά της μητρόπολής του, παρά μόνο ενημερώνεται όταν πρέπει.) 9 Ιουνίου 2013 - 12:14 μ.μ.)
Και εγώ σε ερώτησα, τα εφάπαξ ποσά που προβλέπεται στον προϋπολογισμό ποιος τα κανονίζει; Απάντησα ο ίδιος μου, ότι ο έκαστος Μητροπολίτης είναι ο αρμόδιος και υπεύθυνος σε αυτά!
Και εσύ ερωτάς, τα εφάπαξ ποσά, που γράφεις, τι δουλειά έχουν με τις μητροπόλεις; Να γίνω ποιο κατανοητός για να καταλάβεις.
Από ότι γνωρίζω, όλοι οι Ιεροί Ναοί κάθε χρόνο κάνουνε προϋπολογισμούς. Μέσα στο προϋπολογισμό αναγράφονται τα κονδύλια (ή αλλιώς τα εφάπαξ ποσά).
Όπως, το Φιλόπτωχο Ταμείο της Ι. Μητροπόλεως, για την Πνευματική Κίνηση, για το Γηροκομείο της Ι. Μητροπόλεως, τις Κατασκηνώσεις, Ορφανοτροφείο κ.λ.π. Το Εκκλησιαστικό συμβούλιο του Ι. Ναού αποφασίζει ένα χρηματικό ποσό για όλα τα κονδύλια που αναφέραμε. Και αυτός ο προϋπολογισμός πρέπει να παραδοθεί στην Ι. Μητρόπολη. Από εκεί και πέρα θα αποφασίσει το προϋπολογισμό του Ι. Ναού ο έκαστος Μητροπολίτης μαζί με το Μητροπολιτικό του Συμβούλιο.
Να φέρω τρία παραδείγματα:
1) Το Εκκλησιαστικό συμβούλιο του Ι. Ναού αποφάσισε για το Γηροκομείο…. να δώσει «50 ευρώ». Αυτό το πόσο, αν θέλει το εγκρίνει το Μητροπολιτικό Συμβούλιο.
2) Είμαι φτωχός και πάω στην Μητρόπολη να ζητήσω βοήθεια. Λέω το Σεβασμιότατο, μπορείτε να με βοηθήσετε οικονομικά; Και εκείνος, αν θέλει δίνει εντολή στους συνεργάτες του να δώσουν αυτό το χρηματικό ποσό!!!
Τα έξοδα που γίνονται από την Μητρόπολη για δέματα αγάπης, ποιος είναι υπεύθυνος;;;
Φίλε μου, υπεύθυνος για τα διοικητικά, για τα ποιμαντικά και για τα οικονομικά είναι ο Μητροπολίτης!
Στο ξαναλέω, τα «ΚΟΝΔΥΛΙΑ= ΕΦΑΠΑΞ ΠΟΣΑ»!!!
Μου κάνεις και τον πολύξερο! Έλεος!!! Τρεις φορές έλεος!!!
Αν λέω ψέματα, ας βγει κάποιος αρμόδιος πάνω στα θέματα αυτά να με διαψεύσει!
Υ.Γ. Αυτά που συζητάμε δεν είναι θέμα σωτηρίας.
Σου εύχομαι καλή Μετάνοια! Χριστός Ανέστη!
Ζηλωτής.
Αγαπητέ ζηλωτή,
ευχαριστώ για την ευχή για "καλή μετάνοια", να είσαι καλά, τη χρειάζομαι.
Φαίνεται όμως ότι τα ελληνικά μας είναι διαφορετικά. Αυτό άλλωστε είναι εμφανές και από τη χρήση της γλώσσας. Αν αδυνατείς να καταλάβεις αυτά που γράφω. Δεν είναι κακό αυτό, αλλά ελπίζω να υπάρχει κάποιος εγγράμματος κοντά σας να σας τα εξηγήσει.
Τα εφάπαξ ποσά που αναφέρεις ανήκουν στα έξοδα της μητρόπολης και ό χ ι στα έσοδα για το οποία γίνεται λόγος στην παρούσα συζήτηση. Η όλη διένεξη αφορά στα έσοδα και στην υποχρέωση να δίνονται τα στοιχεία των δωρητών στον μητροπολίτη. Αυτό ελπίζω να το καταλαβαίνεις.
Όλα τα άλλα που έχουν στόχο τον εντυπωσιασμό δεν με αφορούν.
Άλλωστε οι αναγνώστες κρίνουν και από τα επιχειρήματα και από τον τρόπο γραφής ποιος γνωρίζει και τι! Φάνηκε και από την αναφορά σου στο συμβούλιο των αρχιερέων!!!!! των μητροπόλεων. Ευτυχώς "πολύξερος" δεν είμαι. Αυτό είναι προνόμιο άλλων.
Όμως θα έχεις ακούσει την ρήση: "χείρων η ημιμάθεια της αμαθείας".
Δεν επιθυμώ συνέχιση αυτής της διένεξης, γιατί δεν έχει νόημα. Άλλωστε οι αναγνώστες κατάλαβαν.
Ιωάννης Π.
@Φάνηκε και από την αναφορά σου στο συμβούλιο των αρχιερέων!!!!! των μητροπόλεων. Ευτυχώς "πολύξερος" δεν είμαι. Αυτό είναι προνόμιο άλλων.
Όμως θα έχεις ακούσει την ρήση: "χείρων η ημιμάθεια της αμαθείας".
Δεν επιθυμώ συνέχιση αυτής της διένεξης, γιατί δεν έχει νόημα. Άλλωστε οι αναγνώστες κατάλαβαν.@
Αγαπητέ Ιωάννη Π. εδώ με συκοφάντησες! Που ανέφερα στο συμβούλιο των Αρχιερέων; Ξέρεις τι σημαίνει Μητροπολιτικό Συμβούλιο; Αρχιερέας με τους Ιερείς του! Και αυτό που σου είπα: «Συνοδική Επιτροπή επί των Οικονομικών» που αποτελούνται από Αρχιερείς, (Πηγή, ΔΙΠΤΥΧΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ). Ήθελα να σε δώσω να καταλάβεις ότι και ο Αρχιερέας ασχολείται με τα οικονομικά! Σε παραπέμπω, ΔΙΠΤΥΧΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ το 2012 σελ. 369. Εκδόσεις της Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος). Για εμένα το όλο θέμα ήταν αυτό που είπες: «Ο μητροπολίτης δεν ασχολείται με τα οικονομικά της μητρόπολής του, παρά μόνο ενημερώνεται όταν πρέπει.
(9 Ιουνίου 2013 - 12:14 μ.μ.)
Και εγώ δεν επιθυμώ συνέχιση αυτής της διένεξης.
Να σε έχει καλά ο Θεός!
Zηλωτής.
Αγαπητέ ζηλωτή,
Μια διευκρίνιση. Ανέφερες επί λέξει "Να ξέρεις υπάρχει «Συνοδική Επιτροπή επί των Οικονομικών» που αποτελούνται από Αρχιερείς!" Αυτό αφορά τις μητροπόλεις;
Λάθος η έκφραση συμβούλιο, που χρησιμοποίησα στη ρύμη του λόγου (του γραπτού).
Όμως η συνοδική επιτροπή επί των οικονομικών ...από αρχιερείς δεν αφορά τις μητροπόλεις. Δεν αρκεί να διαβάζουμε τα δίπτυχα. Πρέπει και να κατανοούμε σε τι αναφέρονται...
Αν ενοχλεί η λέξη συμβούλιο, το αλλάζω με επιτροπή ...από αρχιερείς. Αλλάζει τίποτε στην ουσία;
Πού είναι λοιπόν η συκοφαντία; Γι' αυτό μίλησα για σωστή χρήση της γλώσσας.
Ιωάννης Π.
@Όμως η συνοδική επιτροπή επί των οικονομικών ...από αρχιερείς δεν αφορά τις μητροπόλεις.@
Aγαπητέ Ιωάννη Π. δεν με κατάλαβες.
Αρχιερέας λέγετε αυτός που βρίσκεται στην συνοδική επιτροπή επί των οικονομικών, και Αρχιερέας λέγετε αυτός που βρίσκετε στην Μητρόπολη!
Αυτό στο ανέφερα ως παράδειγμα. Είτε είναι ο «τάδε» Αρχιερέας στην συνοδική επιτροπή επί των οικονομικών, είτε ο άλλος «τάδε» Αρχιερέας ¨ βρίσκετε στην Μητρόπολή του, και οι δύο ασχολούνται με τα οικονομικά! Αυτό ήθελα να σου πω. Δεν γίνεται να μην ασχολείται καθόλου ο Μητροπολίτης με τα οικονομικά.
Έχω ένα ημερολόγιο της «τσέπης», και λέει ο «τάδε» Μητροπολίτης είναι υπεύθυνος του γενικού Φιλοπτώχου Ταμείου! Στο ξαναλέω, πάνω από όλα είναι τα πνευματικά, αυτό όμως δεν απαγορεύει τον Μητροπολίτη να μην ασχολείται με τα οικονομικά. Ο υπεύθυνος σε ότι γίνετε μέσα στην Μητρόπολη, ( είτε έσοδα, έξοδα…) είναι ο Μητροπολίτης. Όσο αναφορά «για το συμβούλιο των Αρχιερέων», σε ευχαριστώ για την διευκρίνιση σου.
Δεν έχει νόημα να συζητάμε για αυτό το θέμα άλλο.
Ας κοιτάξουμε την σωτηρία μας!
Ζηλωτής.
Δημοσίευση σχολίου