Της Αλεξίας Κρηνίτη
Ήταν
ένα θέμα που με προβλημάτιζε πολύ καιρό, από τότε που άρχισα να διαβάζω τα
κείμενα των ΜτΙ: η διδασκαλία της Σκοπιάς για τη θέση της γυναίκας στην
οικογένεια, την κοινωνία, ακόμη και μέσα στην οργάνωση. Η απόφαση να γράψω το
συγκεκριμένο άρθρο λίγες μέρες πριν τη μεγάλη γιορτή της Κοίμησης της Θεοτόκου δεν
είναι τυχαία. Με τους Χριστιανούς σε ολόκληρο τον κόσμο να προετοιμάζονται για
το Πάσχα του καλοκαιριού, με τις κατανυκτικές καθημερινές παρακλήσεις στην
Παναγία μας, ένιωσα έντονη την αντίθεση ανάμεσα στην Εκκλησία μας που τιμάει
μια γυναίκα για το ρόλο Της στη σωτηρία της ανθρωπότητας και στη Σκοπιά που
στερεί τους οπαδούς της από την αγάπη, την παρηγοριά και τη βοήθεια της Παναγίας
και υποβιβάζει, όπως θα δούμε, τη γυναίκα σε αντίθεση με τη διδασκαλία του
Χριστού...
Το θέμα για τη θέση της γυναίκας στο κατά
«Σκοπιά ευαγγέλιο» είναι φυσικά τεράστιο και δεν μπορεί να εξαντληθεί σε ένα
άρθρο. Θα συνοψίσω τη διδασκαλία της Σκοπιάς για τη γυναίκα και στη συνέχεια θα
παραθέσω παραδείγματα από τα έντυπα των ΜτΙ, όπως έχω κάνει και σε προηγούμενα
άρθρα μου.
Η Σκοπιά, κατά την πάγια τακτική της,
επικαλούμενη και διαστρεβλώνοντας εδάφια της αγίας Γραφής, διδάσκει ότι η
γυναίκα δημιουργήθηκε από το Θεό ως «βοήθημα» και «συμπλήρωμα» στον άνδρα. Κατά
συνέπεια, η γυναίκα πρέπει να υποτάσσεται και να υπακούει τον άνδρα: στην
οικογένεια, πρέπει να υποτάσσεται στο σύζυγό της και στην «εκκλησία» στους
«αδελφούς», όπως αποκαλούνται μεταξύ τους οι ΜτΙ. Όποια γυναίκα αμφισβητήσει
την ηγεσία του άνδρα, χαρακτηρίζεται από την οργάνωση ανόητη. Οι ΜτΙ
διδάσκονται ότι η γυναίκα υποτάσσεται στον άντρα, όπως η εκκλησία υποτάσσεται
στο Χριστό. Ο άνδρας δεν χρειάζεται να υπόκειται σε κάποια εξουσία, γιατί είναι
εικόνα του Θεού και έχει κεφαλή του το Χριστό, σαν η γυναίκα να μην είναι τέκνο
του Θεού και να μην ισχύει το «δούλη Κυρίου» που αναφώνησε η Παναγία! Για να
δείξει μάλιστα την υποταγή της, η γυναίκα, πρέπει σε συγκεκριμένες θρησκευτικές
εκδηλώσεις των ΜτΙ να καλύπτει το κεφάλι της! Το κάλυμμα του κεφαλιού
επιβάλλεται ακόμη και κατά την «οικογενειακή λατρεία», όταν δηλαδή η γυναίκα
βρίσκεται σπίτι της και όχι στον ευκτήριο οίκο τους. Σύμφωνα με τη Σκοπιά, η
κάλυψη του κεφαλιού αποτελεί εξωτερική έκφραση του σεβασμού της γυναίκας προς
τη «θεόδοτη εξουσία» του άνδρα.
Η Σκοπιά δίνει συγκεκριμένες οδηγίες πως
όταν μια γυναίκα καλείται να μιλήσει σε μια συνάθροιση ΜτΙ, και αυτό μόνο στην
περίπτωση που δεν υπάρχει παρών «βαπτισμένος αδελφός», πρέπει να προσέχει πολύ
το ύφος της, ώστε οι άλλοι να μην αισθάνονται ότι τους διδάσκει. Επίσης, στις
συναθροίσεις, η γυναίκα δεν θα πρέπει να κάνει σχόλια που να φέρνουν σε αμηχανία τους άνδρες ή να αμφισβητεί τις
αποφάσεις των «αδελφών». Σύμφωνα με τη Σκοπιά, οι άγγελοι πρέπει να βλέπουν τις
γυναίκες ταπεινές και υποταγμένες για να ωφελούνται οι ίδιοι! Η «εκκλησία» της
Σκοπιάς όμως επιφυλάσσει ένα ρόλο στη γυναίκα, για τον οποίο πρέπει να
αισθάνεται περήφανη! Αυτός δεν είναι άλλος από τη συμμετοχή των γυναικών στο
«έργο», στο κήρυγμα δηλαδή σε δρόμους, με σταντ και από πόρτα σε πόρτα για τη
διάδοση των περιοδικών και των εντύπων τους. Φυσικά, η Σκοπιά δεν θα
αποδυνάμωνε τον αριθμό των άμισθων πωλητών της, αποκλείοντας τις γυναίκες.
Στην οικογένεια, η γυναίκα καλείται να υποστηρίζει
τον άντρα της, ο οποίος μεριμνά για την οικογένεια και παίρνει όλες τις
αποφάσεις. Μπορεί να εκφράσει τις απόψεις της, όμως θα το κάνει διακριτικά και
αφήνοντας την τελική απόφαση στο σύζυγό της. Επίσης, δεν πρέπει να δείξει
μπροστά στα παιδιά ότι αμφισβητεί τις αποφάσεις του ή διαφωνεί μαζί του. Στην
«οικογενειακή λατρεία», την πλήρη ευθύνη και ηγεσία την έχει ο σύζυγος, ενώ η
γυναίκα δεν μπορεί ούτε να διεξάγει «γραφική μελέτη» ούτε να προσευχηθεί ενώπιον
του συζύγου της, εκτός και αν συντρέχουν πολύ ειδικές περιστάσεις, όπως π.χ. ο
σύζυγος να είναι μουγγός! Σε τέτοιες ειδικές περιπτώσεις, και πάλι η γυναίκα θα
πρέπει να καλύπτει το κεφάλι της, ακόμη και αν ο σύζυγός της δεν είναι ΜτΙ.
Ακόμη δηλαδή και σε μη ομόπιστα ζευγάρια, η γυναίκα ΜτΙ πρέπει και πάλι να
υποτάσσεται στον άνδρα και να αναγνωρίζει τη «θεόδοτη» εξουσία» του. Εύλογα και
σε αυτή την περίπτωση, η Σκοπιά κάνει μια εξαίρεση: η γυναίκα θα υπακούει τον
ετερόθρησκο άνδρα της εκτός και αν την εμποδίζει να ζει σύμφωνα με το θέλημα
του Ιεχωβά (ουσιαστικά, σύμφωνα με τις εντολές της Σκοπιάς). Αυτή η υποταγή και
υπακοή της γυναίκας στον άνδρα, θεωρείται κλειδί για την οικογενειακή ευτυχία.
Αν και διδάσκει κατά της ενδοοικογενειακής
βίας, η Σκοπιά μέσα στα έντυπά της ενθαρρύνει την ανοχή των γυναικών σε αυτήν
και μάλιστα προβάλλει σχετικά παραδείγματα γυναικών που υπέμειναν τη βίαιη
συμπεριφορά των συζύγων τους. Υποστηρίζει ότι η υπομονετική συμπεριφορά των
γυναικών οδηγεί τους άνδρες να αλλάξουν διαγωγή και «να έρθουν στην αλήθεια»
(φράση των ΜτΙ που σημαίνει ότι κάποιος μπήκε στις τάξεις τους). Επιπλέον,
περνάει στις γυναίκες την ιδέα ότι αν ανεχθούν το βίαιο σύζυγό τους, ακολουθούν
το παράδειγμα του Χριστού, που έμεινε υπάκουος στον Πατέρα Του μέχρι και τη
Σταύρωσή Του! Αξίζει να σημειωθεί ότι η Σκοπιά επιρρίπτει ευθύνες και στα
θύματα βιασμού, τα οποία περνάει από το δικαστήριό της, αλλά αυτό το θέμα θα
εξεταστεί σε μελλοντικό άρθρο.
Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει να γίνει και
στις φωτογραφίες γυναικών που κοσμούν τα περιοδικά και τα έντυπα της Σκοπιάς.
Οι γυναίκες εμφανίζονται πάντα στην κουζίνα με τις κόρες τους ή με ομόπιστες
φίλες τους μαγειρεύοντας ή στο σαλόνι κάνοντας τις δουλειές του σπιτιού. Οι
άνδρες κάθονται στο σαλόνι διδάσκοντας τα παιδιά τους ή μιλώντας με φίλους
τους. Η μοναδική άλλη δραστηριότητα στην οποία εμφανίζεται η γυναίκα στα
περιοδικά της Σκοπιάς είναι στο «έργο». Τα σκηνικά αυτά είναι βγαλμένα από
περιοδικά της δεκαετίας του ’50 ή από την παράξενη ατμόσφαιρα της ταινίας The Stepford Wives! Κατά τη Σκοπιά,
η γυναίκα ζει για να υπηρετεί τον άνδρα και να γεννάει παιδιά. Η σύγχρονη
γυναίκα του 21ου αιώνα, που έχει σπουδάσει, έχει κατακτήσει
σπουδαίες θέσεις στη δουλειά της σε πάρα πολλούς τομείς, προσφέρει στην
κοινωνία και στην οικογένειά της, απουσιάζει εντελώς από τα περιοδικά των ΜτΙ.
Αν υπάρχουν τέτοιες φωτογραφίες, συνδέονται με αρνητικά μηνύματα: είτε
πρόκειται για «κοσμικές» γυναίκες που αφήνεται να εννοηθεί ότι διάγουν έκλυτο
βίο, π.χ. θέλουν να παρασύρουν τον πιστό σύζυγο που είναι ΜτΙ και ως εκ τούτου
βράχος ηθικής ή είναι γυναίκες ΜτΙ, που όμως έχουν παραμελήσει τα πνευματικά
τους καθήκοντα και βρίσκονται σε κίνδυνο. Τέλος, ακόμη και μέσα από
λεπτομέρειες των φωτογραφιών, που είναι σημαντικές όμως, τονίζεται ο παθητικός
ρόλος των γυναικών, αφού τη δράση την αναλαμβάνει ο άντρας: π.χ. για την
οικογενειακή selfie, ο σύζυγος κρατάει το κινητό, η γυναίκα ποζάρει.
Όλες αυτές οι διδασκαλίες είναι αυτονόητο
ότι εμφανίζονται στα βιβλία και τα περιοδικά της οργάνωσης, που απευθύνονται
και στα παιδιά και τους εφήβους.
Ας δούμε μερικά αποσπάσματα από περιοδικά
της Σκοπιάς, που στηρίζουν τα όσα διαβάσαμε μέχρι τώρα. Τα αποσπάσματα αυτά
είναι πραγματικά ελάχιστα, καθώς η Σκοπιά επανέρχεται τακτικά σε αυτές τις
διδασκαλίες της. Οι υπογραμμίσεις είναι δικές μας.
“Να
Μένετε Άγρυπνοι” ως Χριστιανικές Οικογένειες, Σκοπιά μελέτης, 15/5/2011, σελ.
8-10
«Ως
«βοηθός» και «συμπλήρωμα», η γυναίκα έχει
όντως έναν αξιότιμο ρόλο—να παρέχει υποστήριξη στο σύζυγό της καθώς αυτός
φροντίζει για τις οικογενειακές του ευθύνες…Σε αντίθεση με την ανόητη γυναίκα, που δεν δείχνει σεβασμό για τη διευθέτηση της ηγεσίας,
η σοφή γυναίκα σέβεται βαθιά αυτή την προμήθεια. Αντί να
εκδηλώνει τη στάση ανυπακοής και ανεξαρτησίας που χαρακτηρίζει τον
κόσμο, αυτή υποτάσσεται στο σύζυγό της… Προσέχει να μην υποσκάπτει την
ηγεσία του συζύγου της με γκρίνιες ή λογομαχίες... Πόσο διαφέρει από τη μη
συνεργατική σύζυγο, της οποίας τα παιδιά υποφέρουν από σωματική και
πνευματική άποψη! Το να εκπληρώνει η γυναίκα υποδειγματικά το ρόλο της
παρέχοντας υποστήριξη στο σύζυγό της ίσως είναι δύσκολο όταν διαφωνεί με
κάποια απόφασή του. Ακόμη και τότε, όμως, εκδηλώνει “ήσυχο και πράο πνεύμα” και
συνεργάζεται μαζί του για την υλοποίηση της απόφασής του… Δείχνοντας
αγάπη και σεβασμό για το σύζυγό της, η υποδειγματική σύζυγος συμβάλλει κατά
πολύ στην επιτυχία του γάμου της και στην ευημερία όλης της
οικογένειας...».
Γυναίκες—Να
Σέβεστε Βαθιά τους Συζύγους Σας, Σκοπιά μελέτης, 15/2/2007, σελ. 20-21
«Το
να υποτάσσεται κάποιος όταν υφίσταται χλευασμό και άσχημη συμπεριφορά
ίσως θεωρείται ένδειξη αδυναμίας. Εντούτοις, ο Ιησούς δεν το έβλεπε έτσι…Ο
Πέτρος έδειξε ότι κατά τον ίδιο τρόπο μερικοί μη ομόπιστοι σύζυγοι—ακόμα και
εκείνοι που φέρονται άσχημα—θα γίνουν Χριστιανοί αφού παρατηρήσουν την υποτακτική
διαγωγή των γυναικών τους. Έχουμε απτές αποδείξεις που πιστοποιούν ότι αυτό
συμβαίνει σήμερα.»
Η
Ευτυχία Είναι Εφικτή σε ένα Διαιρεμένο Σπιτικό, Σκοπιά μελέτης, 15/2/2012, σελ.
29
«Παραμένοντας
υποτακτική και δείχνοντας
στο σύζυγό της βαθύ σεβασμό, ακόμη και αν της φέρεται άσχημα, η
σύζυγος ίσως μπορέσει να τον “κερδίσει” και να τον φέρει στην αληθινή
λατρεία…Η Σέλμα θυμάται ένα μάθημα που διδάχτηκε από την αδελφή με την
οποία μελετούσε. «Κάποια μέρα», λέει, «δεν ήθελα να κάνω μελέτη. Το προηγούμενο
βράδυ, ο Στιβ με είχε χτυπήσει καθώς προσπαθούσα να του εξηγήσω ένα
σημείο, γι’ αυτό ήμουν στενοχωρημένη και ένιωθα αυτολύπηση. Αφού είπα στην
αδελφή τι είχε συμβεί και πώς ένιωθα, μου ζήτησε να διαβάσω τα εδάφια
1 Κορινθίους 13:4-7. Την ώρα που διάβαζα, σκέφτηκα ότι ο Στιβ ποτέ δεν
κάνει κάτι από αυτά για να μου δείξει την αγάπη του. Αλλά η αδελφή με
βοήθησε να σκεφτώ διαφορετικά, κάνοντας την ερώτηση: “Με ποιους από αυτούς
τους τρόπους εκδηλώνεις εσύ την αγάπη σου για το σύζυγό σου;” Εγώ απάντησα: “Με
κανέναν, επειδή είναι πολύ δύσκολος άνθρωπος”. Τότε η αδελφή είπε ήρεμα: “Σέλμα,
ποιος προσπαθεί να φέρεται Χριστιανικά; Εσύ ή ο Στιβ;” Συνειδητοποιώντας ότι
έπρεπε να αλλάξω τρόπο σκέψης, προσευχήθηκα στον Ιεχωβά να με βοηθήσει
να δείχνω περισσότερη αγάπη στο σύζυγό μου. Σιγά σιγά, τα πράγματα άρχισαν να
βελτιώνονται». Έπειτα από 17 χρόνια, ο Στιβ δέχτηκε την αλήθεια.»
Κάλυμμα στο Κεφάλι—Πότε και Γιατί;
Αγάπη του Θεού, σελ. 209-212
«Αν
αυτή δεν αποδίδει την οφειλόμενη αναγνώριση στην εξουσία του συζύγου της,
θα ντροπιάζει το σύζυγό της σε περίπτωση που χειρίζεται ευθύνες τις
οποίες ο Ιεχωβά αναθέτει σε αυτόν. Για παράδειγμα, αν παραστεί ανάγκη να
διεξαγάγει μια Γραφική μελέτη παρουσία του συζύγου της, θα αναγνωρίσει την
εξουσία του φορώντας κάλυμμα στο κεφάλι. Θα το κάνει αυτό είτε εκείνος
είναι βαφτισμένος είτε όχι, εφόσον εκείνος είναι η κεφαλή της οικογένειας….Οι άγγελοι
θέλουν να βλέπουν τη θεϊκή εξουσία να αναγνωρίζεται σε όλη την οργάνωση του
Ιεχωβά, στον ουρανό και στη γη. Ωφελούνται επίσης από τα παραδείγματα ατελών
ανθρώπων σε αυτόν τον τομέα.»
Ερωτήσεις
από Αναγνώστες,
Σκοπιά μελέτης, 15/7/2002, σελ. 26-27
«Η
αδελφή δεν θα προσευχηθεί παρουσία ενός αφιερωμένου αδελφού παρά μόνο
για εξαιρετικό λόγο, όπως αν έχει χάσει ο αδελφός τη φυσική ικανότητα
ομιλίας.»
Άντρας
και Γυναίκα—Ένας Αξιοπρεπής Ρόλος για τον Καθένα, Σκοπιά μελέτης, 15/1/2007,
σελ. 4-7
«Αυτό
δεν σημαίνει ότι η γυναίκα πρέπει να σωπαίνει εντελώς στις συναθροίσεις
της Χριστιανικής εκκλησίας. Πρέπει να σωπαίνει με την έννοια ότι δεν θα
εμπλέκεται σε διενέξεις με κάποιον άντρα. Δεν πρέπει να υποβιβάζει τη θέση του
ως διορισμένου ή να προσπαθεί να διδάξει την εκκλησία.»
Κάλυμμα Κεφαλιού, Ενόραση, Τόμος 2, σελ. 34-35
«Αν
ένας άντρας φορούσε κάλυμμα κεφαλιού σε αυτές τις περιπτώσεις, θα ντρόπιαζε το
κεφάλι του. Θα έδειχνε επίσης έλλειψη σεβασμού για τον Ιησού Χριστό ως κεφαλή
του καθώς και για την Υπέρτατη Κεφαλή, τον Ιεχωβά Θεό, διότι ο άντρας
είναι «εικόνα και δόξα του Θεού»,
εφόσον πλάστηκε αρχικά ως εκπρόσωπος του Θεού στη γη.
Δεν πρέπει να αμαυρώνει αυτό το γεγονός φορώντας κάλυμμα κεφαλιού. Ο άντρας
δημιουργήθηκε πρώτος, πριν από τη γυναίκα. Η γυναίκα είναι «από τον
άντρα» και δημιουργήθηκε «για χάρη του άντρα». Οι ιδιότητές της
αποτελούν έκφραση της τιμής και της αξιοπρέπειας του άντρα, όπως οι
ιδιότητες του άντρα αντανακλούν την τιμή και την αξιοπρέπεια του Θεού. Επομένως, η Χριστιανή γυναίκα πρέπει να αναγνωρίζει
ευχαρίστως την υποδεέστερη θέση της
εκδηλώνοντας σεμνότητα και υποταγή, και πρέπει να είναι πρόθυμη να το
καταδεικνύει αυτό φορώντας πέπλο ή κάτι άλλο ως κάλυμμα του κεφαλιού.»
Η
Διακονία μας της Βασιλείας, 15/3/2015, σελ. 6
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Προσοχή! Χωρίς όνομα ή
κάποιο ψευδώνυμο δεν γίνεται δημοσίευση σχολίου. Επίσης δεν πρέπει να είναι
υβριστικό και άσχετο με το θέμα του άρθρου.
5 σχόλια:
Στην οργάνωση των μαρτύρων του Ιεχωβά οι νεοεισερχόμενοι διδάσκονται να προσκυνούν τον α ν υ π α ρ κ τ ο Ιεχωβά και να υ π α κ ο υ ο υ ν στις εντολες των ηγετών α ν α ν τ ι ρ ρ η τ ω ς με την α π ο κ ο π η να π λ α ν α τ α ι πάνω από τους ταραξίες . Όμως ε π ι σ π ε υ δ ο υ ν οι α θ λ ι ο ι θ ε ο μ π α ι κ τ ε ς το η δ η π ρ ο δ ι α γ ε γ ρ α μ μ ε ν ο τ ε λ ο ς τ ο υ ς .
Χ α ρ ι σ τ ι κ η β ο λ η θα δοθεί στην οργάνωση των μαρτύρων του Ιεχωβά από τα άρθρα τα οποία θα δημοσιευτουν , άρθρα δ υ ν α μ ι τ η ς , για να κ ο ν ι ο ρ τ ο π ο ι η θ ε ι η σ υ ν α γ ω γ η του σ α τ α ν α η οποία π α ρ ι σ τ α ν ε ι τον αγωγό του Ιεχωβα
Aναγνωστες και αναγνωστριες , τα αρθρα θα δημοσιευτούν σε συνέχειες , είναι ν τ ο κ ο υ μ ε ν τ α τα οποία α π ο δ ε ι κ ν υ ο υ ν τ ι εστί οργάνωση των μαρτύρων του Ιεχωβά , ας τα αντικρούουν οι αξιωματούχοι οι οποίοι ανήκουν στην οργάνωση , αν είναι σε θέση να τα αντικρούουν .
Ο δ ι α χ ω ρ ι σ μ ο ς ανάμεσα στην ηγεσία και τους προσηλυτους στην οργάνωση των μαρτύρων του Ιεχωβά είναι ( ; ) ευδιάκριτος : ηγεσία είναι οι αξιωματούχοι οι οποίοι ανήκουν στην οργάνωση , επίσης είναι οι μέτοχοι οι οποίοι ίδρυσαν και συντηρούν την οργάνωση των μαρτύρων του Ιεχωβά ( οργανωση των μαρτύρων του σατανα , ακριβώς το ίδιο είναι ) ενώ προσήλυτοι θεωρούνται αυτοί οι οποίοι εντάσσονται στην οργάνωση , οι νεοεισερχόμενοι , οι πρώτοι είναι α θ λ ι ο ι θ ε ο μ π α ι κ τ ε ς , οι δεύτεροι είναι πλανηθεντες , π α γ ι δ ε υ ο ν τ α ι στην οργάνωση , αυτούς επιχειρούμε να απελευθερώσουμε .
Αναγνώστες και αναγνωστριες , η Α Ν Α Ν Η Ψ Η των π α γ ι δ ε υ μ ε ν ω ν στην οργάνωση των μαρτύρων του Ιεχωβά συνανθρώπων θα ε π ι τ ε υ χ θ ε ι με μια ε π α ν α σ τ α τ ι κ η τεχνική , τα στοιχεία τα οποία συγκεντρώνονται , συγκρίνονται με άλλα στοιχεία , η σύγκριση τους ειναι ενδεικτικη ότι βρισκόμαστε στη σ ω σ τ η γραμμή πλεύσης
Δημοσίευση σχολίου