Οι
άνθρωποι κάθε εποχής – συμπεριλαμβανόμενης και της σημερινής – ένοιωθαν πάντα
μικροί και αδύναμοι απέναντι στο μέλλον και στην αβεβαιότητα που αυτό κρύβει,
φοβούμενοι ότι μπορεί να τους επιφυλάσσει δυσάρεστα και αναπάντεχα γεγονότα γι’
αυτούς και τους οικείους τους. Έτσι αρκετοί από αυτούς προσπάθησαν τρόπο τινά
να το τιθασεύσουν, πιστεύοντας πως αν μπορούσαν να γνωρίσουν τα μελλούμενα θα
τους ήταν δυνατόν και να αποφύγουν τις διάφορες δυσάρεστες εκπλήξεις
και ατυχίες…
Για
το σκοπό αυτό κατέφευγαν σε διάφορα πρόσωπα, που πίστευαν πως ήταν χαρισματούχα
και είχαν την ικανότητα να τους βοηθήσουν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο στην
επιτυχή αντιμετώπιση του μέλλοντος. Ποια ήταν αυτά τα «χαρισματούχα» άτομα, πως
ονομάζονταν και με ποιο τρόπο μπορούσαν να βοηθήσουν τους καταφεύγοντες σ’
αυτά, θα το παρακολουθήσουμε ευθύς αμέσως, με μία επισήμανση. Οτιδήποτε
διαπραγματευόμαστε το κάνουμε από εκκλησιαστικής άποψης. Καλή ανάγνωση!
Μάντεις ονομάζονται όσοι
αφιέρωσαν τον εαυτό τους στους δαίμονες, και θεωρούνται πως προβλέπουν αυτά που
θα συμβούν στο μέλλον είτε μελετώντας την παλάμη, είτε βλέποντας το νερό μιας
λεκάνης, είτε κάνοντας θυσίες ή άλλα απατηλά γιατροσόφια και σημεία. Υπήρχε
μάλιστα και διάταξη του νόμου η οποία θέσπιζε να τιμωρείται ως φονιάς αυτός που
κάνει θυσίες που απαγορεύονταν, δηλαδή τις χρησιμοποιεί για να μαντέψει τα
μελλούμενα. Αλλά και εκείνος που πλήρωνε ή παρακινούσε τον μάντη για να κάνει
τα παραπάνω τιμωρούνταν με εξορία και δημεύονταν από το κράτος όλα τα υπάρχοντά
του.
Εκατόνταρχοι στην προκειμένη
περίπτωση, δεν νοούνται οι αξιωματικοί του ρωμαϊκού στρατού οι οποίοι ως
γνωστόν ήταν επικεφαλής εκατό ανδρών (λεγεωνάριων), αλλά οι σοφότεροι και
γηραιότατοι από τους μάντεις καθώς επίσης και οι πιο σεβάσμιοι από όλους.
Νεφοδιώκτες αποκαλούνται
αυτοί, οι οποίοι παρατηρούν τα διάφορα σχήματα που παίρνουν τα σύννεφα, και
μάλιστα όταν βασιλεύει ο ήλιος, και ανάλογα με τα σχήματα αυτά προλέγουν τα
μέλλοντα. Λόγου χάρη αν δουν τα σύννεφα να έχουν σχήμα ανθρώπων με σπαθιά στα
χέρια, ισχυρίζονται πως σύντομα θα ξεσπάσει πόλεμος ή λένε σ’ αυτούς που τους
καλούν τι πρόκειται να συμβεί στη ζωή τους, αν γεννήθηκαν σε καλή ή κακή μέρα και
άλλες τέτοιες φλυαρίες. Νεφοδιώκτες μπορούν να ονομαστούν και εκείνοι οι οποίοι
με την συνεργασία των δαιμόνων διώχνουν τα σύννεφα να μην ρίξουν βροχή ή χαλάζι
σ’ ένα τόπο αλλά σε άλλο.
Γητευτές ονομάζονται εκείνοι
που ανακατεύουν τις επικλήσεις των δαιμόνων μαζί με τους Ψαλμούς του Δαβίδ, τα
ονόματα των Αγίων, ακόμα και αυτής της Θεοτόκου, για τους οποίους λέει ο Ιερός
Χρυσόστομος, πως, αν και επικαλούνται το όνομα της Αγίας Τριάδας, αν κάνουν και
το σημείο του Σταυρού, οι χριστιανοί οφείλουν να τους αποστρέφονται και να τους
αποφεύγουν. Ομοίως και στην ομιλία του «Εις
τους ανδριάντες» λέει: «δεν ντρέπεσαι
χριστιανέ να φέρνεις στο σπίτι σου γριές μεθυσμένες και εκτός εαυτού, και
ισχυρίζεσαι πως οι γριές αυτές δεν λένε τίποτε κακό αφού επικαλούνται το όνομα του
Θεού; και γι’ αυτό μάλιστα οφείλεις να τις αποστρέφεσαι αυτές, γιατί τι είδους
χριστιανές είναι αυτές οι γριές, αφού μεταχειρίζονται κακώς το όνομα του
Χριστού, και των ειδωλολατρών τα έργα κάνουν, διότι πρέπει να λάβεις υπόψη πως
και οι δαίμονες έλεγαν μεν το όνομα του Χριστού, αλλά αυτοί οι δαίμονες ήταν
κακοί˙ γι’ αυτό και ο Χριστός τους αποστόμωσε και τους έδιωξε».
Φυλακτήριοι λέγονται τόσο
εκείνοι που κάνουν τα φυλακτά τα οποία τα τυλίγουν με κλωστή μεταξένια και στα
οποία γράφουν επάνω αφού βέβαια επικαλεστούν τους δαίμονες, όσο και εκείνοι που
τα παίρνουν από αυτούς και τα κρεμάνε στο λαιμό τους για να εμποδίζουν κάθε
είδους κακού.
Χαρτί της Γιαλούς ήταν ένα χαρτί
το οποίο έγραφε διάφορα πράγματα τα οποία όταν διαβάζονταν πίστευαν πως μπορεί
να θεραπεύσει τους ασθενείς. Μάλιστα απειλούνταν με καθαίρεση οι ιερείς εκείνοι
που το διάβαζαν στους διάφορους ασθενείς. Υπήρχαν βέβαια και άλλοι που έπαιρναν
κεριά από πίσσα και πήγαιναν σε βουνά και λαγκάδια και τα άναβαν διαβάζοντας
ταυτόχρονα τη Σολομωνική βίβλο επικαλούμενοι ονόματα δαιμόνων αφορίζοντας τους
εχθρούς τους είτε για να πεθάνουν αυτοί οι ίδιοι, είτε για να ψοφήσουν τα ζώα
τους είτε για να πάθουν κάποιο άλλο μεγάλο κακό. Γι’ αυτό και η Σολομωνική
βίβλος, το Χαρτί της Γιαλούς, τα βροντολόγια, τα αστραπολόγια, τα ημερολόγια
και όλα τα μαγικά και περίεργα βιβλία πρέπει να καταστρέφονται και να
καίγονται. Μάλιστα ο 36ος κανόνας της Συνόδου της Λαοδικείας ορίζει
επιτίμια και για κείνες τις γριές που μαντεύουν με κριθάρι ή με κουκιά, ή
χύνουν κάρβουνα ή χασμουριούνται ή πνίγουν μωρά ή αρπάζονται στον αέρα από
δαίμονες και πηγαίνουν από τόπο σε τόπο. Παρόμοια και όσοι βοσκοί βάζουν κάποιο
κοκαλάκι στα πόδια των προβάτων τους ή των τράγων τους, με απώτερο σκοπό να
αυξηθούν και να πληθήνουν τα κοπάδια τους˙ ομοίως και εκείνοι που περνούν τα
παιδιά τους από τις κουλούρες. Η δε 65η Νεαρά (= Νόμος) του αυτοκράτορα
Λέοντος Σοφού λέει: «όποιος αποδειχτεί να
κάνει μαγικά, είτε για τη θεραπεία σωματικής ασθένειας, είτε για βλάβη των
καρπών, να τιμωρείται με την εσχάτη τιμωρία και να παιδεύεται με την ποινή που
λαμβάνουν οι αποστάτες κατά του Βασιλέως».
Μάγοι είναι εκείνοι
που επικαλούνται τους δαίμονες αυτούς που δήθεν είναι αγαθοποιοί, παρόλο που
είναι εκδικητικοί και κακοποιοί. Τους μάγους αυτούς καλούσαν οι άνθρωποι στα
σπίτια τους για να μάθουν τα μελλούμενα καθώς επίσης για να τους αποκαλύψουν
κρυφά πράγματα όπως λόγου χάρη που μπορούν να βρουν κρυμμένα χρήματα ή πράγματα
αξίας που είχαν χάσει.
Επαοιδοί ονομάζονται
εκείνοι που μπορούν και έλκουν τους δαίμονες σε εκείνα που αυτοί επιθυμούν, με
κάποιου είδους επωδές (= γητειές, ξόρκια) και καλέσματα σαν και αυτά που
παγιδεύουν τα θηρία, δηλαδή λύκους και άλλα, για να μην φάνε τα ζώα τους, όταν
βρίσκονται έξω τη νύκτα ή που μπορούν να πιάνουν τα φίδια με τα χέρια τους και
αυτά να μην μπορούν να τους δαγκώσουν. Επαοιδοί ονομάζονται και εκείνοι που με
διαβολική τέχνη και μαγεία «δένουν» τα αντρόγυνα, με αποτέλεσμα να ατιμάζεται ο
τίμιος γάμος τους, να μπαίνει έχθρα μεταξύ τους και τελικά να οδηγούνται στο
χωρισμό. Μερικοί συμβουλεύουν τα αντρόγυνα τα οποία πρόκειται να στεφανωθούν, για
να αποφύγουν αυτό το «δέσιμο», να εξομολογούνται πρώτα, να νηστεύουν, να
μεταλαμβάνουν τα θεία Μυστήρια και μετά να στεφανώνονται. Μερικοί άλλοι
προτείνουν στον γαμπρό, να κρατά το ευαγγέλιο όταν στεφανώνεται, γιατί κατά τον
Χρυσόστομο, όπου είναι το ευαγγέλιο δεν τολμά να πλησιάσει ο Διάβολος.
Μαθηματικοί αποκαλούνται
αυτοί που είναι ίδιοι με τους αστρολόγους και δεν έχουν καμιά σχέση με αυτούς
που μεταχειρίζονται καλώς τα τέσσερα είδη της μαθηματικής δηλαδή την
Αριθμητική, τη Γεωμετρία, τη Τριγωνομετρία και την Αστρονομία και εξετάζουν
τους φυσικούς λόγους αυτών, αλλά εκείνοι που μηχανεύονται και λένε, πως κυβερνώνται
και διοικούνται οι διαθέσεις των ανθρώπων σύμφωνα με τις κινήσεις των ουρανίων
σωμάτων. Και στα μεν άστρα αφιερώνουν ολωσδιόλου τα ανθρώπινα πάθη και τις
ορμές, στο δε διαφορετικό σχηματισμό των άστρων και των πλανητών ταυτίζουν τα
διάφορα συμβάντα στη ζωή των ανθρώπων και κάνουν προβλέψεις με την βοήθεια των
δαιμόνων.
Φαρμακοί ονομάζονται
εκείνοι οι οποίοι με την βοήθεια της μαγικής τους τέχνης κατασκευάζουν κάποια φαρμακερά
ποτά, είτε για να προκαλέσουν τον θάνατο κάποιου, είτε για να σκοτίσουν το νου
του, είτε για να τον ελκύσουν στην αγάπη τους, ιδιαίτερα οι γυναίκες τα
μεταχειρίζονται αυτά για να τις ερωτευτούν οι άντρες. Όσοι ή όσες κατασκεύαζαν
φαρμακερά ποτά, για να προκαλέσουν τον θάνατο κάποιου ή τα πουλούσαν ή τα είχαν
στην κατοχή τους αντιμετωπίζονταν σαν φονιάδες και τους επιβάλλονταν η
αντίστοιχη ποινή. Οι άντρες ή οι γυναίκες που κατασκεύαζαν φάρμακα για να
ελκύσουν κάποιον στην αγάπη τους τιμωρούνταν με εξορία και δημεύονταν από το
κράτος όλα τα υπάρχοντά τους.
Εκείνοι που
έσερναν τις αρκούδες, και κρεμούσαν στο κεφάλι και όλο το
σώμα τους βαμμένα σχοινιά. Κούρευαν επίσης τις αρκούδες και τις τρίχες αυτές
μαζί με τα βαμμένα σχοινιά τα έδιναν στους ανθρώπους για να τα έχουν σαν
φυλακτά, τα οποία υποστήριζαν πως εμποδίζουν τις ασθένειες και το μάτιασμα.
Άλλοι από αυτούς είχαν φίδια στον κόρφο τους με τα οποία έκαναν μαγείες.
Βιβλιογραφία
ΠηδάλιοΣΗΜΕΙΩΣΗ: Προσοχή! Χωρίς όνομα ή
κάποιο ψευδώνυμο δεν γίνεται δημοσίευση σχολίου. Επίσης δεν πρέπει να είναι
υβριστικό και άσχετο με το θέμα του άρθρου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου